SO101 Sociální pedagogika v teorii a praxi

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/3/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO101/KombiSem01: Pá 11. 10. 17:00–19:50 učebna 37, So 12. 10. 17:00–19:50 učebna 24, Pá 22. 11. 14:00–16:50 učebna 32, Pá 13. 12. 14:00–16:50 učebna 24, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
SO101/PrezSem01: Út 10:00–12:50 učebna 37, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
Předpoklady
Tento předmět je určen studujícím 1. ročníku bakalářského studia programu sociální pedagogika a volný čas. Předpokládáme, že prekoncepty o sociální pedagogiky jsou značně nejasné a na různých úrovních představ o vědním/aplikovaném oboru SP.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu "Sociální pedagogika v teorii a praxi" je představit studujícím základní kategorie, paradigmata a aktuální témata sociální pedagogiky, přičemž klademe důraz na teoretické i praktické aspekty oboru. Studující získají přehled o odborných zdrojích relevantních pro jejich studium a osvojí si schopnost kriticky reflektovat sociálně pedagogické jevy v každodenní realitě prostřednictvím analogií a komparace.
Významnou částí výuky je také výcvik v projektování jako formě práce sociálního pedagoga*žky, kdy studující navrhnou individuálně rámec sociálně-pedagogického projektu. Tento je založený na důkladném studiu odborné literatury a teoretických zdrojů. Cíle předmětu jsou v souladu s výstupy z učení, kde klíčovou roli hraje dovednost kritické reflexe a aplikace teoretických znalostí v praxi.
Výuka zahrnuje práci s motivací studujících ke studiu tohoto oboru a konfrontaci jejich osobních představ o sociální pedagogice s posláním oboru. Důležitou součástí předmětu je také uvědomění si vlivu sociálního prostředí na vlastní hodnoty a postoje.
Tento předmět poskytuje studentům ucelený přehled o sociální pedagogice a vytváří přímou návaznost na další prakticky orientované předměty v rámci kurikula.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení předmětu studující budou schopni:
1. Definovat sociální pedagogiku (dále jen SP) jako vědeckou disciplínu (definice podložena odbornými zdroji).
2. Zařadit SP do kontextu mezi další společenskovědní obory.
3. Orientovat se v odborné literatuře a pracovat s odbornými zdroji.
4. Reflektovat sociálně pedagogické jevy v každodenní realitě a vysvětlovat je prostřednictvím dostupných teorií.
5. Charakterizovat význam prostředí jak pro cílové skupiny SP, tak pro sebe samotného a reflektovat vlastní hodnotovou orientaci.
6. Pochopit principy a hodnoty, na kterých sociální pedagogika staví.
7. Navrhnout rámec sociálně-pedagogického projektu.
Osnova
  • Sociální pedagogika a její vymezení.
  • Hodnotové rámce sociální pedagogiky a vliv prostředí v pomáhajících profesích.
  • Sociální pedagogika 21. století: transdisciplinarita a kariérní možnosti.
  • Sociální pedagogika jako vědecký obor: exkurz do odborné literatury.
  • Sociální inkluze a exkluze: cílové skupiny sociální pedagogiky.
  • Trendy v sociální pedagogice: nové směry a výzvy oboru.
  • Úvod do projektového myšlení: základy tvorby projektů.
Literatura
    povinná literatura
  • LORENZOVÁ, Jitka. Sociální pedagogika : věda, praxe a profese v souvislostech. Vydání: první. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2023, 429 stran. ISBN 9788075921673. info
    doporučená literatura
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 9788073673833. URL info
    neurčeno
  • GULOVÁ, Lenka. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce; praxe a výzkum. první. Brno: MUNIPRESS, 2015, 180 s. ISBN 978-80-210-8159-8. info
  • FREIRE, Paulo. Education for critical consciousness. Sydney: Bloomsbury, 2013, xvii, 145. ISBN 9781780937816. info
  • GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. ANGOLA 2008–2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 194 s. ISBN 978-80-210-6092-0. info
  • KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci : vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 190 s. ISBN 8086429296. info
  • DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
Výukové metody
Přednášky a prezentace
Diskuse a skupinové projekty
Samostudium a četba
Snažíme se zohlednit různé styly učení studujících a vytváříme různé formáty výuky a zadání, aby se každý mohl učit a vyjadřovat svým preferovaným způsobem.
Abychom dosáli výstupů z učení, je také nezbytná samostatná učební aktivita a převzetí zodpovědnosti za výsledky učeni studujícícmi
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem za 4 kredity. K úspěšnému ukončení požadujeme:
Aktivní docházku (upraveno studijním a zkušebním řádem)
Vypracování 3 písemných portfóliových úkolů
Závěrečná rozprava nad předmětem
V odůvodněných případech můžeme nabídnout i diverzifikované metody hodnocení dle možností a potřeb studujících.
Náhradní absolvování
V náhradní podobě lze předmět absolvovat po předchozí domluvě s~garantkou předmětu. Alternativou budou další písemné úkoly a závěrečná rozprava nad všemi probíranými tématy.
Informace učitele
V případě onemocnění, prosíme všechny studující, aby situaci aktuálně oznámili neprodleně vyučujícím.
Jakákoli omezení, pokud o nich víme, máme možnost řešit a neměla by být překážkou aktivní participace na výuce.
V případě jakýchkoli specifických požadavků můžete také oslovit vyučující předmětu nebo navázat spolupráci se střediskem Teiresias či poradenským centrem MU.
Veškerá jinakost je vítaná, jsme otevření náboženské, kulturní, genderové odlišnosti, respekt k jinakosti je podstatnou našeho oboru.
Předmět i vyučující respektují diverzitu a jakákoliv diskriminace nebude tolerována.
Těšíme se na spolupráci, tým vyučujících ;-)

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SO101/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO101