PdF:SO106 Osobnostní příprava 1 - Informace o předmětu
SO106 Osobnostní příprava 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Libor Graclík (přednášející)
Mgr. Žaneta Hrabcová (přednášející)
Mgr. Andrea Poslt (přednášející)
Mgr. Dan Vykoukal (pomocník)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dan Vykoukal (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO106/KombiSem01: Pá 11. 10. 14:00–16:50 D42 učebna, Pá 1. 11. 14:00–16:50 D44 učebna, So 2. 11. 9:00–12:50 D44 učebna, P. Soják
SO106/KombiSem02: Pá 11. 10. 14:00–16:50 D212 učebna, Pá 1. 11. 14:00–16:50 D42 učebna, So 2. 11. 9:00–12:50 D16 učebna, B. Strobachová
SO106/PrezSem01: každý lichý čtvrtek 9:00–12:50 D16 učebna, kromě Čt 26. 9. ; a Čt 17. 10. 9:00–12:50 -B12 učebna, A. Poslt, D. Vykoukal
SO106/PrezSem03: každý sudý čtvrtek 13:00–16:50 D36 učebna, kromě Čt 26. 9. ; a Čt 5. 12. 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, T. Andrášik, Ž. Hrabcová - Předpoklady
- Předmět je koncipován jako praktikum se zaměřením na rozvoj osobnostní, emoční a sociální kompetence pedagoga. Aktivní účast na všech blocích • Kdo chce pracovat s lidmi, měl by znát hlavně sám sebe - na tomto semináři má možnost poznat sám sebe skrze sebe sama či skupinu, ve které pracuje. • Předmět vychází ze zásad efektivního přístupu k sebezkušenostním výcvikům a zahrnuje pravidelnou účast v procesních skupinách. • Závěrečné hodnocení je uděleno na základě participace na seminární výuce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubení sebepojetí studenta směrem - k sobě - k druhým - k profesi. Cílem na teoretické úrovni je získání základních vědomostí o rozvoji osobnostně sociálních kompetencí pedagogů. V pomáhajících profesích je interakce, komunikace a kontakt s člověkem (vztahování se k němu)pracovním nástrojem pomáhajícího pracovníka. Proto je právě pro lidi, kteří pracují v oblasti pomáhajících profesí (kam patří i pedagogové) nezbytné, aby se cvičili v rozvíjení sociálních dovedností. Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat pojmy z oblasti OSV Prezentovat a interpretova vybranou publikaci z OSV. Citovat odbornou literaturu z OSV. Diskutovat o postavení OSV v ČR. Dokáže se orientovat v následujících tématech: • Co je to osobnostní a sociální výchova (OSV); Tematické okruhy OSV - povinnost každé školy; Co je na OSV podstatné pro učitele; Metodické principy OSV; Didaktický cyklus OSV; Metodiky OSV; Možnosti vzdělávání v OSV; Systémy průpravných her a cvičení; Hry, techniky a cvičení. Aplikačním cílem je nabídnout studentům: • možnost rozvoje osobnostní a sociální kompetence; osobnostní a profesní rozvoj v souvislosti se studentovo stávající či budoucí praxí v oblasti pomáhajících profesí • prostor odpovědím na otázky - Kdo jsem, jaký jsem, čeho se obávám, na čem mi záleží, co umím a neumím, jak působím na druhé lidi…? • Jedná se o základní cestu k porozumění a pochopení druhých lidí. Vzbudit potřebu „pracovat na sobě“ vedoucí k úsilí o vnitřní rozvoj, ve smyslu lidského i profesního. Ověřit si sám na sobě: Jak reaguji a jak budu reagovat na měnící se podmínky v okolí,v zaměstnání?
- Výstupy z učení
- Student: ● se orientuje v současných metodách a technikách osobnostního a sociálního rozvoje zaměřených na oblast intrapersonálních jevů ● interpretuje pojetí osobnosti člověka v kontextu OSP směrem k sobě a prakticky dokáže svou osobnost v této oblasti rozvíjet ● má jasnou úroveň vlastní sebezkušenosti pro oblast intrapersonálních jevů ● posuzuje své chování a jednání vůči sobě v rámci skupině ve které "vyrůstá"
- Osnova
- Studium osobnostně-sociální přípravy je rozděleno do 3 částí a má podobu („ochutnávky“) sebezkušenostního výcviku, který se skládá ze tří na sebe navazujících částí: 1. Sebepoznávací fáze: Hlavním cílem je rozvoj v sebepoznání a sebepojetí. Základním smyslem této fáze jsou témata jako: • umění sebereflexe; osobnost jako nástroj; optimalizace sebepojetí; nalézání svého osobního potenciálu; zvládání stresu a vnitřních konfliktů; poznávání a vedení sebe sama. 2. Interakční fáze: Hlavním cílem je optimalizace a rozvoj sociálních schopností a dovedností. Základním smyslem této fáze jsou témata jako: • umění komunikace a kooperace; sebeprezentace a vystupování; asertivita, mediace; řeč těla“; argumentace, kladení otázek, sociální a emoční inteligence. 3. Nácviková fáze: Hlavním cílem je nácvik vedení aktivity ve skupině pod přímou supervizí účastníků a lektorů a to v bezpečném prostředí nácvikové skupiny ještě před kontaktem s bezprostřední profesní realitou a následnou praxí ve své organizaci/instituci. Základním smyslem této fáze jsou témata jako: • skupinová práce; skupinové dění – dynamika, koheze, atmosféra; teoretická příprava; tvůrčí myšlení; vedení sebe sama a druhých
- Literatura
- povinná literatura
- SOJÁK, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. 1. vyd. Praha: Grada, 2017. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0342-3. info
- VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 232 stran. ISBN 9788024744735. URL info
- doporučená literatura
- ROUBAL, Jan. Gestalt terapie. In Vybiral,Z., Roubal, J. (Eds.). Současná psychoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, s. 164-194. 615.8 – Psychoterapie. ISBN 978-80-7367-682-7. info
- VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. ISBN 8086106101. info
- YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 704 s. ISBN 80-86088-05-7. info
- ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
- Výukové metody
- Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium
- Metody hodnocení
- Seminář (workshop – pracovní dílna) Ukončení: zápočet Požadavky k získání zápočtu: 1. seminární práce 1.: Esejistické zpracování knihy na libovolné téma týkající se rozvoje osobnostní a sociální kompetence 2. seminární práce 2.: Sebereflexe (získaná sebepoznání a sebezkušenost). 3. pohovor s lektory:
- Náhradní absolvování
- není
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO106