SO511 Základy romologie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Bc. Leona Bikárová (cvičící)
Mgr. Margita Michaelová (cvičící)
Garance
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO511/01: Pá 9. 3. 9:20–13:45 učebna 33, Pá 23. 3. 9:20–13:45 učebna 33, Pá 6. 4. 9:20–13:45 učebna 33, Pá 20. 4. 9:20–13:45 učebna 33, L. Bikárová, M. Michaelová, E. Štěpařová
Předpoklady
SO510 Základy romologie 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty s romskou historií a kulturou, aby dokázali více porozumět mentalitě Romů a svým vlastním dílem přispět k pozitivnímu soužití romského národa s většinovou společností. Předmět nabízí elementární poznatky z nově vznikajícího oboru jako je romologie, které budou více rozebírány a upevňovány formou interaktivní výuky, diskusí a dalších zajímavých příspěvků i ze strany studentů. Předmět navazuje na předmět Základy romologie 1 – vyučující se v podzimním semestru.
Osnova
  • Brněnské romské komunity jako generalizovaný sociální jev v ČR - diferenciace, bytová otázka, nezaměstnanost, vzdělávání a další existenční problémy těchto romských skupin. Vzdělávání Romů, problematika, úskalí, socioedukativní zvláštností romských žáků. Komunikace školy s romskými rodinami. Nejčastější edukativní problémy romských žáků. Možnosti vzdělávání a romské mládeže a dospělých. Romská kultura, dědictví Romů: česká a slovenská romská literatura, poezie a próza, vybrané literární publikace, divadelní a filmová tvorba. Významní romští spisovatelé: Elena Lacková, Jana Horváthová, Janko Horváth, Tera Fabiánová, Vlado Oláh a další – jejich díla a přínos pro romskou kulturu. Náboženství Romů, symbolika, magie, mýty a pověry v životě Romů. Významné romské osobnosti, hudebníci a hudební kapely, jejich díla a přínos pro romskou kulturu. Romské písně a pohádky, motivy a příběhy. Specifičnost jazykového kontextu v romských písní a pohádkách. Organizace, sdružení v Jihomoravském kraji podporující vzdělávání Romů, pomáhající k integraci romských komunit: jejich orientace, filozofie, význam, strategie. Školy aktivně podporující vzdělávání romských žáků (studentů). Problematika rasové diskriminace Romů, vnímání romské komunity majoritní společností a vnímání majoritní společnosti komunitou Romů. Projektování v oblasti romologie v kontextu vzdělávání, sociální práce, sociální pedagogiky aj. Návštěva Muzea romské kultury v Brně
Literatura
  • ČECHOVSKÁ, Lucie. Romové a náboženství. In Milan Fujda - Eva Klocová - Radek Kundt. Identity v konfrontaci : Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 353-372. ISBN 978-80-210-5558-2. info
  • GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Výzkumné šetření mezi studenty předmětu romologie (aneb Kulturní odlišnosti nás vzájemně obohacují). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. Brno, MU: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2011, s. 153 170, 18 s. ISBN 978-80-7315-219-2. info
  • SEKOT, Aleš. Romové: není na čem stavět? Universitas. Brno: Masarykova univerzita, 2010, roč. 43, 2010/03, s. 3-13. ISSN 1211-3387. info
  • KALEJA, Martin a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Základy romologie 2 In E-learningový kurz pro studenty prezenčního studia MU v rámci předmětu Základy romologie 2. Brno, 2009. info
  • ROUS, Jiří. Romové - vhled do problému. Brno: Katedra sociální pedagogiky, 2003, 51 stran. ISBN 8086633039. info
  • RAICHOVÁ, Irena. Romové a nacionalismus? Translated by Milena Alinčová - Simon Vaughan. Vyd. 1. V Brně: Muzeum romské kultury, 2001, 247 s. ISBN 8090247695. info
  • Romové a sociální pedagogika :18. setkání Hnutí R v Přerově a Levoči, 7.-9. června 2001. Edited by Jaroslav Balvín - Július Tancoš. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2001, 197 s. ISBN 80-902461-4-1. info
  • ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. 2. rozš. vyd. Praha: Grada, 2001, 84 s. ISBN 8024702770. info
  • NEČAS, Ctibor. Bohosoudovští Romové (1784-1945). Sborník prací brněnské univerzity. Brno: MU, 2000, C 48, s. 201-204. ISSN 1211-3522. info
  • BALVÍN, Jaroslav. Romové a alternativní pedagogika : 16. setkání Hnutí R na Technické univerzitě v Liberci, 2.-3. června 2000. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2000, 198 s. ISBN 8090246176. info
  • Muzeum romské kultury. Romové : tradice a současnost : O roma : angodez the akának (Souběž.). Brno: Moravské zemské muzeum, 1999, 90 s. ISBN 80-7028-141-3. info
  • BALVÍN, Jaroslav. Romové a etika multikulturní výchovy : 13. setkání Hnutí R v Brně a Rudňanech 6.-8. května 1999. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1999, 199 s. ISBN 8090246109. info
  • BALVÍN, Jaroslav. Romové a jejich učitelé : 12. setkání Hnutí R v Květušíně 27.-28. listopadu 1998. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1999, 143 stran. ISBN 8090246117. info
  • S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
  • LACKOVÁ, Elena. Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Edited by Milena Hübschmannová. Vyd. 1. Praha: Triáda, 1997, 270 s. ISBN 8090186181. info
  • PEKÁREK, Pavel. Romové - reflexe problému : soubor textů k romské problematice. Vyd. 1. Praha: SOFIS : sdružení pro humanitní výchovu a vzdělávání, 1997, 106 s. ISBN 8090243908. info
  • BALVÍN, Jaroslav. Romové a dětské domovy :sborník z 8. setkání Hnutí R v Děčíně a ve Františkově nad Ploučnicí ve dnech 11.-13. dubna 1997. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1997, 137 s. ISBN 80-902149-4-0. info
  • NEČAS, Ctibor. Českoslovenští Romové v letech 1938-1945. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 220 s. ISBN 8021009454. URL info
Výukové metody
semináře - diskuse o tématech romské problematiky
Metody hodnocení
Máte na výběr 2 možnosti: a) Navrhnout témata, která lze zakomponovat do školních osnov – navrhnout a metodicky popsat vyučovací hodinu na vybrané téma týkající se rom. problematiky – rozsah hodiny, věková kategorie, pomůcky, cílem vyuč. hodiny – co děti získají, co si osvojí: znalosti, dovednosti, př. video, dokument, články, knihy, výtvarné dílny, historie, debaty, diskuse, … vytvořit metodické listy. Prezentace na posledním semináři b) Realizace projektu na podporu a integraci Romů v různých sférách (vzdělávání, soc. práce, zdrav. péče.... apod.) a prezentace na posledním semináři
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1195
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kurz je otevřen všem studentům MU, přednostně studentům PdF MU.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2025.