SO514 Loutka jako nástroj komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO514/01: Čt 11. 4. 9:00–17:50 kancelář vyučujícího, Pá 12. 4. 9:00–17:50 kancelář vyučujícího
Předpoklady
Písemný záznam předmětu Prezentace závěrečné práce (výstup s loutkou)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět hra s loutkou je především pojímán jako příprava pro komunikaci v praxi, kde je možno využít možnosti komunikování s dětmi skrze loutku, dále je pomocí etud s předměty kladen důraz na rozvoj obrazotvornosti a nápaditosti. Předměty, a také loutky svými znaky jednání mohou nabídnout pestrou škálu lidských typů, proto je věnována pozornost hře s předmětem a loutkou v etudách. Identifikovat různé druhy loutek. Načrtnout scénář loutkového představení. Vyjádřit dramatické jednání skrze hru s loutku. Prezentovat výsledný tvar hry s loutkou.
Osnova
  • Hra hravost Metafora Předmět - věc a pozorování jejich znaků Oživení předmětu co nám o sobě vypovídá Řeč a jednání předmětu Loutka Hra s loutkou Improvizace s předměty a loutkou Postava loutka a její stylizace Předmět - věc a pozorování jejich znaků Improvizace s předměty a loutkou Scénář pro loutkové divadlo Působení loutkového divadla na dítě
Literatura
  • RICHTER, Luděk. Co je co v pohádce : (pohádkové reálie). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem. 54 s. ISBN 8090297536. 2004. info
  • RICHTER, Luděk. Od pohádky-- --k pohádce : (od literatury k divadlu). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem. 95 s. ISBN 8090297544. 2004. info
  • RICHTER, Luděk. Pohádka-- --a divadlo. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem. 94 s. ISBN 8090297528. 2004. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem. 60 s. ISBN 80-902975-1-X. 2003. info
  • DVOŘÁK, Jan V. Herectví s loutkou. Vyd. 1. Praha: ARTMA. 88 s. ISBN 80-7068-069-5. 1997. info
  • RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu :o vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. 2., upr. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA. 55 s. ISBN 80-7068-097-0. 1997. info
  • RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my : převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost. 133 s. 1985. info
Výukové metody
cvičení, nácvik hry s loutkou, přednáška, dramatizace, samostatná práce
Metody hodnocení
Zápočet. Místo rozvoje obrazotvornosti ve výchově Znakový charakter předmětu, loutky Výtvarná metafora a její využití ve výchově Loutkové divadlo a jeho působení na dítě Princip hry při oživování předmětů a loutek Volba loutky pro postavu a práce na její stylizaci
Informace učitele
BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : Artama, 2002. ISBN 80-900145-4-2. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. Praha : Artama, 1993. ISBN 80-7068-041-5 ULRYCHOVÁ, I.; TAUBENHANSLOVÁ, K. Čteme si a hrajeme si 1, 2, 3. Praha : Pansofia, 1994. ISBN 80-85804-38-7. DVOŘÁK, J. V. Herectví s loutkou. Praha : IPOS-ARTAMA, 1997. ISBN 80-7068-069-5 MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DiFa AMU, 1996. ISBN 80-85883-13-9 RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha : IPOS-ARTAMA, 1997. ISBN 80-7068-097-0 www. drama.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SO514