SOBP_ZPS2 Základy psychologie II

Pedagogická fakulta
jaro 2003
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Předpoklady
NOW( PdB_ZPS2 Zákl. psychologie II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Tématické okruhy
  • 1) Úvod do ps., vznik psychologie jako vědy, struktura psychologie, obsah a předmět jednotlivých psychologických disciplín, vědy hraniční a pomocné, základní literatura. Struktura a předmět obecné psychologie. Různé názory z hlediska psychologických směrů. Kognitivní psychologie. Integrativní výklad psych. jevů, (systémový přístup, globálnost).
  • 2) Paměť a učení  neurofyziologická podstata paměti, struktura neuronu, DNA, RNA, navázání na znalosti z bilogie  různé pohledy na kritéria dělení paměti (bezděčná x úmyslná), modálně specifická x nespecifická, mechanická x logická, krátkodobá x dlouhodobá, epizodická x sémantická)  fáze paměťového procesu (vštípení, retence, vybavení), rozpad paměťových stop  Ebinghaus a jeho křivka zapomínání, pokusy  učení na subhumánní a humánní úrovni, druhy a teorie  aplikace poznatků, hra, pokus, učební styl, sebereflexe osvojo-vání poznatků
  • 3) Vnímání - jak poznáváme svět?  smyslové vnímání, fyziologický základ  percepční schéma a jeho funkce, interindividuální rozdíly ve vnímání, paraidolie, synestezie, fantom údu, Rubinova reverzibilní figu-ra, vnímání na základě sociokulturních rozdílů a zkušeností  pokusy, cvičení (zrakové klamy, paobrazy apod.)
  • 4) Představy  druhy představ, (cvič. zadání před. úkolu), souvislost se zkušeností, pamětí, myšlením, anticipačním schématem, eidetická představivost a její využití ve výchovném procesu
  • 5) Pozornost  definice a teorie pozornosti (Ribot, Rubinštejn, Wundt)  vlastnosti (kolísání - oscilace, intenzita - koncentrace, rozsah - kapacita - extenzita)  druhy (bezděčná - spontánní, úmyslná - aktivní - volní, proti-volní)  Wundt a osobní časová rovnice, demonstrace  test koncentrace pozornosti - vyhodnocení, diskuse  výchova pozornosti, cvičení (vytváření podmínek pro soustředění, cvičení, význam pozornosti, diskuse
  • 6) Myšlení  diskuse o pojmu a osvojování pojmů  myšlemkové operace (an. - syn., in.- deduk., zobecnění, abstrakce)  +) Galperin - osvojování pojmů (cvičení - slovníkový test), Piaget - asimilace x akomodace  inteligence (názory, definice, meření, test)  kategorizace předmětů a jevů + nízký, lehký a střední stup. integrace  divergentní a konvergentní myšlení, předpoklady tvořivosti, principy rozvoje, svoboda myšlení  +) jak tvořivě řešit problémy  hry - krabička Rama, rozpoznání věcí (dedukce od části k celku, dárek, dokreslování, k čemu by to mohlo sloužit ...)  vývoj intelektu, řeči a rozumových operací, Kholbegrovo pojetí mravního vývoje JÁ, fluidní a krystalická inteligence v průběhu životní dráhy
  • 7) Emoce a city  objasnění pojmů  dělení emocí a citů (stenické, astenické, afekty, nálady vášně, vyšší cit)  Kafka - vztah k druhému, Arnoldová a teorie emocí (periferní t.- W. James, rudimentární - Darwin, talamická), emoce a city jako regulace chování - aktivační úroveň  psychofyziologické indikátory, detektor lži, Čapek  sebereflexe - dom. cvič.  interakce emocí a poznávacích procesů (tzv. percepční obrana)  motivace chování  Proč jednáme tak, jak jednáme? (diskuse)  motiv (incentivy, rovnováha)  klasifikace motivů (Madsen, Maslow, Frankl), teorie motivace, souvislost s hodnotovou orientací (hra - hodnoty)  výkonová motivace (aspirační úroveň K. Lewin)  test aspirační úrovně  krizové situace a jejich řešení, typy překážek (frustrace, konf-likt)
  • 9) Psychologie osobnosti (integrativní seskupování předchozích poznatků) Struktura osobnosti, psychické vlastnosti, temperament, emocionalita, schopnosti
  • 10) Typy osobnosti, typologie extraverze a introverze, konstituční typologie, vrstvy a faktory osobnosti
  • 11) Vědomí a jeho povaha, stupňovitost a dynamika, stavy a výklad vědomí, jáství, činné já a sebepojetí, vývoj sebepojetí
  • 12) Vybraná pojetí osobnosti. Pojetí založené na motivaci (S. Freud), na učení (J. Watson), sebeuvědomění (V.Frankl), humanistické pojetí (C. Rogers), na poznání (J. Piaget), syntetický přístup (K. Lewin)
Literatura
  • CARNEGIE, Dale. Jak mluvit a působit na druhé při obchodním jednání : Rychlá a snadná cesta k efektivnímu vyjadřování. 1. rev. vyd. 203 s. info
  • JUNG, Carl Gustav. Výbor z díla. Sv. 2, Archetypy a nevědomí [Jung] (Variant.) : Archetypy a nevědomí. info
  • JUNG, Carl Gustav. Výbor z díla. Sv. 3, Osobnost a přenos [Jung] (Variant.) : Osobnost a přenos. info
  • Výbor z díla :sv. 2, archetypy a nevědomí. Edited by Carl Gustav Jung - Eva Bosáková. 1. vyd. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1999, 437 s. ISBN 80-85880-16-4. info
  • Výbor z díla :sv. 1, základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi. Edited by Carl Gustav Jung - Alena Bernášková. 1. vyd. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1998, 436 s. ISBN 80-85880-14-8. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-134-7. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • KOSTROŇ, Lubomír. Psychologie vytváření úsudků : (teorie a metodologie Egona Brunswika, K.R. Hammonda a jejich následovníků). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 169 s. ISBN 8021016469. info
  • FREUD, Sigmund. Totem a tabu :o podobnostech v duševním životě divocha a neurotika. Vyd. 1. Praha: Jiří Kocourek, 1997, 157 s. ISBN 80-86123-01-4. info
  • FREUD, Sigmund. Výklad snů. Translated by Ota Friedmann. Vyd. 3.,upr. Pelhřimov: Nová tiskárna, 1997, 395 s. info
  • FREUD, Sigmund. Psychopatologie všedního života :o zapomínání, přeřeknutí, přehmátnutí, pověře a omylu. Translated by Ota Friedmann. Vyd. 2. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1996, 262 s. ISBN 80-901601-8-2. info
  • JUNG, Carl Gustav. Výbor z díla [Jung, 1996-] : Výbor z díla C.G. Junga (Variant.). Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1996. info
  • JUNG, Carl Gustav. Člověk a duše. Edited by Jolande Székács Jacobi, Translated by Karel Plocek. Vyd. 1. Praha: Academia, 1995, 277 s. ISBN 8020005439. info
  • ADLER, Alfred. Psychologie dětí : děti s výchovnými problémy. Translated by Zbyněk Vybíral. 1. vyd. Praha: Práh - Martin Vopěnka, 1994. ISBN 80-85092-22-0. info
  • ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 s. Psychologie. ISBN 80-210-0994-2. info
  • Analytická psychologie : její teorie a praxe : tavistocké přednášky. Edited by Carl Gustav Jung. 2. vyd. Praha: Academia, 1993, 205 s. ISBN 8020004807. info
  • ŠVANCARA, Josef. Geneze systémů empirické psychologie. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 98 stran. ISBN 8021007486. info
  • Jak se zbavit starostí a začít žít. Edited by Dale Carnegie, Translated by Tomáš Hrách. 9. vyd. Praha: TALPRESS, 1993, 316 s. ISBN 80-85609-32-0. info
  • HARTL, Pavel. Psychologický slovník. Illustrated by Karel Nepraš. 1. vyd. Praha: Budka, 1993, 297 s. ISBN 80-901549-0-5. info
  • ADLER, Alfred. Umění rozumět :příběh života a nemoci z pohledu individuální psychologie. Praha: Práh, 1993, 131 s. ISBN 80-85809-04-4. info
  • CARNEGIE, Dale. Úspěch jsi ty, aneb, několik nezištných rad pana Dala Carnegieho jak se stát oblíbeným a bohatým. Translated by Dora Kulová. Bratislava: Genezis, 1992, 108 s. ISBN 80-85220-56-3. info
  • CARNEGIE, Dale. Jak získávat přátele a působit na lidi. 7. vyd. Bratislava: Bradlo, 1991, 169 s. ISBN 80-7127-026-1. info
  • ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA a Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 188 s. ISBN 8021003278. info
  • FREUD, Sigmund. O člověku a kultuře. Edited by Jiří Stromšík, Translated by Ludvík Hošek - Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1990, 444 s. ISBN 8020701095. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • HONZÁK, Radkin. I v nemoci si buď přítelem. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1989, 159 s. URL info
  • ŠVANCARA, Josef. Poruchy psychického vývoje. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1985. info
  • BALCAR, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti [Balcar, 1983]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. info
  • ŠVANCARA, Josef. Diagnostika psychického vývoje. 3., upr. vyd. Praha: Avicenum, 1980, 395 s. URL info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 179 s. URL info
  • FREUD, Sigmund. Vybrané spisy III [Freud, 1971]. Praha: Avicenum, 1971. info
  • FREUD, Sigmund. Vybrané spisy I : 1. Přednášky k úvodu do psychoanalysy : 2. Nová řada přednášek k úvodu do psychoanalasy : Gesammelte Werke (Orig.). Translated by Jiří Pechar - Eugen Wiškovský. 1. vyd. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 498 s. info
  • FREUD, Sigmund. Vybrané spisy Sigmunda Freuda. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška
Informace učitele
Podmínky pro udělení zápočtu za jarní semestr Na základě domluvy v seminářích si studenti vyberou jednu teorii osobnosti (např. S. Freuda, C. G. Junga a dalších) a prostudují alespoň jedno jeho dílo. Do seminárního cvičení si připraví krátký výstup, ve kterém shrnou hlavní myšlenky autora, seznámí ostatní s jeho celkovým pojetím osobnosti a zaujmou vlastní kritické stanovisko, které opřou například o znalost historických souvislostí apod.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2004.