SODC009 Sociální teorie a teorie výchovy v paradigmatech vědění 1

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je koncipován jako povinný v rámci doktorského studijního programu Sociální pedagogika. Předmět vychází z předpokladu, že doktorandi rozumějí rozdílu v metodologických paradigmatech bádání, konkrétně mezi přístupem přírodovědným a sociálně vědním.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do tematiky paradigmat vědění, reprezentovaných sociálními teoriemi, ukotvenými v problematice edukační reality. Základní linii studia tvoří systémový pohled na předkládané teorie se zakomponováním kulturně-sociálních faktorů, diskursivní praxe, vzdělávací politiky, institucionální moci a akademických teorií vzdělávání. Cílem předmětu je interdisciplinárně ukotvit akademické kompetence sociálního pedagoga a zároveň posílit kompetence sociálního pedagoga i pro činnost v mimoakademické edukační praxi.
Výstupy z učení
Doktorandi budou v rámci předmětu: • vysvětlovat základní fakta, pojmy a teoretická východiska probíraných témat; • interpretovat sociální teorie v kulturně-sociálním kontextu doby; • aplikovat teoretická východiska na analýzu problémů v sociálně pedagogické problematice; • zhodnocovat přínos probíraných autorů a teorií pro kompetence sociálního pedagoga.
Osnova
  • 1. Postavení sociálních věd v kontextu vědeckých paradigmat (Winch). Struktura vědeckých revolucí (Kuhn). 2. Sociální teorie a její uplatnění v edukačních jevech. Pedagogika jako ne-věda (Brezinka). Soudobé teorie vzdělávání (Bertrand). Teorie nevzdělanosti (Liessmann), postmoderní pedagogika. 3. Konstruktivismus (Gergen), sociální konstrukce reality, sociální zásoba a distribuce vědění (Berger, Luckmann). 4. Fenomenologický rozměr každodennosti vědění a Lebenswelt (Schütz), žitý svět a intersubjektivita (Husserl). 5. Pragmatický enaktivismus, zobecnělý druhý, subjektové a objektové Já, teorie jednání (Mead). 6. Poststrukturalismus, druhý obrat k jazyku (Wittgenstein), diskursivní řád a dispositiv (Foucault), teorie řečových aktů (Austin, Searle), teorie rysů osobnosti a předsudky (Allport). 7. Zhodnocení přínosu probíraných autorů a teorií pro kompetence sociálního pedagoga.
Literatura
    doporučená literatura
  • MADZIA, Roman. George Herbert Mead: tělo, mysl a svět. Vydání 1. Praha: Triton, 2014, 235 stran. ISBN 9788073877842. info
  • LIPOVETSKY, Gilles a Sébastien CHARLES. Hypermoderní doba : od požitku k úzkosti. Translated by Barbora Holá. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2013, 144 s. ISBN 9788072602834. info
  • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
  • GERGEN, Kenneth J. An invitation to social construction. 2nd ed. London: Sage, 2009, xii, 186. ISBN 9781412923019. info
  • WINCH, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Translated by Tomáš Suchomel. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 134 s. ISBN 8073250357. info
  • GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 200 s. ISBN 80-86429-15-6. info
  • NOHEJL, Marek. Lebenswelt a každodennost v sociologii Alfreda Schütze : pojednání o východiscích fenomenologické sociologie. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 117 s. ISBN 8086429024. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Translated by Alexandr Tuček. 1. vydání. Brno: L. Marek, 2001, 310 stran. ISBN 8086263231. info
  • AUSTIN, J. L. Jak udělat něco slovy. Translated by Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2000, 172 s. ISBN 8070071338. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Translated by Oldřich Selucký. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 247 stran. ISBN 8071782165. info
  • KUHN, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Translated by Tomáš Jeníček. První vydání. Praha: Oikoymenh, 1997, 206 stran. ISBN 8086005542. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul a Gerhard ZENATY. O myšlení : úvod do filosofie. Translated by Jiří Horák. Olomouc: Votobia, 1994, 377 s. ISBN 8085619946. info
  • LYOTARD, Jean-François. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Translated by Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 1993, 206 s. ISBN 8070070471. info
  • PARSONS, Talcott. The structure of social action : a study in social theory with special reference to a group of recent european writers. 1st ed. New York: Free Press, 1968, xxviii, 47. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostudium, zpětnovazební hodnocení.
Metody hodnocení
Kolokvium: ústně realizovaná vědecká polemika o stavu poznání řešené sociální problematiky.
Navazující předměty
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SODC009