SODC012 Internacionalizace a multikulturalita v éře globalizace

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 7 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je koncipovaný jako povinně volitelný (profilující) v rámci doktorského studijního programu Sociální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je reflektovat současné teorie globalizace, internacionalizace, multikulturality a post-koloniálního diskursu v kontextu bádání v sociální pedagogice. Studenti budou prostřednictvím kritické analýzy textů analogicky prohlubovat dovednost reflexe vůči aktuálním konceptům a trendům v sociálně pedagogické oblasti. Důležitou součástí výuky je prohloubení dovednosti akademického psaní doktorandů.
Výstupy z učení
Doktorandi budou v rámci předmětu: • definovat vlastní pojetí multikulturality a internacionalizace v globalizovaném světě; • vysvětlovat současná pojetí globalizované společnosti v kontextu rozvoje sociální pedagogiky a své disertační práce; • reflektovat současné teorie a klíčové pojmy v oblasti multikulturality a internacionalizace v kontextu globalizace; • realizovat analyticko-kritické čtení odborného textu spojeného s diskusí; • aplikovat teoretické koncepty na současné problémy multikulturní výchovy v ČR; • připravit text studie pro akademický časopis.
Osnova
  • 1) Zásady akademického psaní a analytického čtení na příkladu vybraných teoretických statí. 2) Post-koloniální diskurz v transnacionální modernitě. 3) Globalizace, hyperkonektivita a kosmopolitní vědění v (sociální) pedagogice. 4) Teorie multikulturalismu, sociálních struktur a praktického jednání. 5) Podstata internacionalizace v perspektivě edukační reality. 6) Sociální pedagogika v postkolniálních paradigmatech vědění. 7) Reflexivní uchopení internacionalizačního dopadu na základě osobní zkušenosti z výzkumné stáže. 8) Komparace diskursivních proudů v oblasti akademických statí zaměřených na sociálně-kritické prezentace fungování globalizovaných společností.
Literatura
    povinná literatura
  • • Bird, F. B., Twiss, S. B., Pedersen, K. P., Miller, C. A., & Grelle, B. ([2016]). The practices of global ethics: historical developments, current issues and contemporary prospects. Edinburgh University Press.
  • • Jackson, J. (2019). Online intercultural education and study abroad: theory into practice. Routledge, Taylor & Francis Group.
    doporučená literatura
  • • Dunne, T., & Reus-Smit, C. (Eds.). (2017). The globalization of international society. Oxford University Press.
  • • Hampl, P. (2020). Cesta z nevolnictví: jak získat další generaci pro obranu evropské civilizace. Naštvané matky.
  • • Furuta, J. (2020). Western Colonialism and World Society in National Education Systems: Global Trends in the Use of High-Stakes Exams at Early Ages, 1960 to 2010. Sociology of Education, 1-18.
  • Axford, B. (2013). Theories of globalization. Polity.
  • • Gildea, R. (2019). Empires of the mind: the colonial past and the politics of the present. Cambridge University Press.
  • Raventós, D. (2015). Materiální podmínky svobody. Rubato.
  • • Zakaria, F. (2009). The Post-American world: and the rise of the rest. Penguin Book.
  • • Groom, A. J. R., Barrinha, A., & Olson, W. C. (2019). International relations then and now: origins and trends in interpretation (Second edition). Routledge, Taylor & Francis Group.
  • • Rosa, H. (2015). Social Acceleration: A New Theory of Modernity (New Directions in Critical Theory). Columbia University Press.
  • • Windle, J. A. (2015). Making sense of school choice: politics, policies and practice under conditions of cultural diversity. Palgrave Macmillan.
  • EJAL, Nadav. Vzpoura proti globalizaci : proč lidé revoltují proti dnešnímu světu. Translated by Lenka Lichtenberg. Vydání první. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020, 360 stran. ISBN 9788075551191. URL info
  • SUŠA, Oleg, Marek HRUBEC, Ulrich BECK, Elisabeth BECK-GERNSHEIM, Lucie CVIKLOVÁ, Petra GUASTI, Ladislav HOHOŠ, Břetislav HORYNA, Jan KELLER, Jiří LOUDÍN, Martin KOPECKÝ, Marek SKOVAJSA, Richard SŤAHEL, František ŠKVRNDA, Jiří ŠUBRT a Zuzana UHDE. Riziková společnost a globální ohrožení : ke kritické teorii Ulricha Becka. Praha: Sociologické nakladatelství, 2017, 372 stran. ISBN 9788074192517. info
  • SUŠA, Oleg a Richard SŤAHEL. Environmentální devastace a sociální destrukce. Vydání první. Praha: Filosofia, 2016, 256 stran. ISBN 9788070074527. info
  • HRUBEC, Marek. Odjištěná společnost : rozhovory o potřebné společenské změně. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015, 150 stran. ISBN 9788074192289. info
  • FANON, Frantz. Postkoloniální myšlení. Translated by Dušan Špitálský. Vydání první. Praha: Tranzit, 2014, 289 stran. ISBN 9788087259276. info
  • KREUZZIEGER, Milan. Kultura v době zrychlené globalizace : studie k transkulturnímu obratu. Vydání první. Praha: Filosofia, 2012, 104 stran. ISBN 9788070073896. info
Výukové metody
Individuální studium, kritický rozbor multikulturních a internacionalizačních témat, zpětnovazební hodnocení.
Metody hodnocení
Kolokvium: - evaluační projekt nebo evaluační analýza v rozsahu 10 stran, reflektující aktuální témata z oblasti internacionalizace a multikulturality v mimoakademickém edukačním prostředí, - odborná diskuse nad vytvořeným evaluačním projektem nebo evaluační analýzou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.