SODC014 Sociální inkluze a rozvoj psychomotorických dovedností sociálního pedagoga

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/0. 7 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Nýdrlová, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SODC013 Sociální inkluze
Předmět je koncipován jako povinně volitelný v rámci doktorského studijního programu Sociální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout doktorandům specifické dovednosti a znalosti, které se týkají edukační a sociálně pomáhající činnosti v kontextu sociální inkluze. V rámci osobnostně sociálního rozvoje si doktorandi procvičí prostřednictvím detekce svých silných a slabých stránek svou pozici ve výchovně vzdělávacím procesu. Důraz bude kladen na rozvoj facilitujících vlastností, skupinovou práci, zlepšení sociálních dovedností jako efektivní komunikace, kooperace, já jazyk, tady a teď, skupinová dynamika, koheze a interakce. Na základě modelové sociální reality se doktorandi naučí dovednostem v oblasti vedení a řízení lidských zdrojů, inovace, kreativního a kritického myšlení, spolupráce, komunikace, hodnocení.
Výstupy z učení
Doktorandi budou v rámci předmětu: • definovat podstatu vybraných aktivizačních metod v kontextu sociální inkluze; • vysvětlovat současné teorie osobnostního a sociálního rozvoje lidí z různých specifických skupin; • analyzovat zahraniční přístupy a dění kolem tématu sociální inkluze; • realizovat a vyhodnocovat vedení (sebe)rozvojových skupin pod přímou supervizí; • vyhodnocovat vedení (sebe)rozvojových skupin pod přímou supervizí; • kriticky analyzovat informační zdroje v rámci vedení a řízení týmů zabývajících se specifickými oblastmi ve vedení lidí; • kriticky reflektovat využití získaných profesních dovedností pro edukační praxi.
Osnova
  • 1. Sebepoznání, seberozvoj, rozvoj profesionální spolupráce, reflektivní evaluační techniky v kontextu sociální inkluze. 2. Efektivní péče o sebe, self-monitoring, self-management, sebeprezentace v kontextu sociální inkluze. 3. Efektivita vnitřních psychických funkcí (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky) v kontextu sociální inkluze. 4. Efektivita interpersonálních dovedností v sociálně inkluzivním prostředí (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) 5. Intervence u žáka se specifickými vzdělávacími potřebami. 6. Umění komunikace z hlediska řídícího sociálního pedagoga, (koučování, mentoring a supervize). 7. Vedení lidí, řízení a hlavní řídící funkce – plánování, organizování, personální zajištění, kontrola a hodnocení, timemanagement. 8. Problematika týmové práce a spolupráce, pracovní tým, týmové role, osobnostní typologie.
Literatura
    povinná literatura
  • LAZAROVÁ, Bohumíra, Milan POL, Ruud LELIEUR, Wouter SCHELFHOUT, Jan VANHOOF, Kristin VANLOMMEL, Mateja BREJC, Justina ERČULJ, Torbjorn HORTLUND, Kristina MALMBERG, Linda DEVLIN, Rachel MORGAN-GUTHRIE, Tracy WALLIS, Daniel CEBRIÁN a Manuel CEBRIÁN. Leading Learning Networks in Education. Theoretical Framework and School Leaders´ Perspectives across Europe. 1. vyd. Brno: Masaryk University Press, 2020, 100 s. ISBN 978-80-210-9589-2. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 375 stran. ISBN 9788026208464. info
    doporučená literatura
  • A handbook of human resource management practice (Orig.) : Řízení lidských zdrojů [Armstrong, 2002]. info
  • SOJÁK, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb Strom, mozaika a vzducholoď. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 205 s. ISBN 978-80-271-0342-3. info
  • ŠIKÝŘ, Martin. Nejlepší praxe v řízení lidských zdrojů. První vydání. Praha: Grada, 2014, 188 stran. ISBN 9788024752129. URL info
  • GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 247 stran. ISBN 9788024734729. URL info
  • WHETTEN, David A. a Kim S. CAMERON. Developing management skills : global edition. 8th ed. Boston: Pearson, 2011, 742 s. ISBN 9780273756057. info
  • GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Translated by Markéta Bílková. Vydání druhé, (v nakladat. V Praze: Metafora, 2011, 315, 10. ISBN 9788073593346. URL info
  • NAPPER, Rosemary a Trudi NEWTON. Taktika transakční analýzy. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 264 s. ISBN 9788024729152. info
  • YUKL, Gary A. Leadership in organizations. 7th ed. Upper Saddle River, N. J.: Prentice-Hall, 2008, 350 s. ISBN 9780132424318. info
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008, 798 s. ISBN 978-80-247-1407-3. info
Výukové metody
zpětnovazební evaluace, skupinová diskuse, workshop, supervizní vedení.
Metody hodnocení
Kolokvium, které bude uděleno za sebereflektivní závěrečnou zprávu doktoranda z edukačního vedení členů specifické sociální skupiny. Tato zpráva slouží jako nástroj profesionálního rozvoje pomáhajících pracovníků v kontextu sociální inkluze.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.