SODR_MV Multikulturní výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/10. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je koncipován jako povinně-volitelný v rámci doktorského studia programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem předmětu je prohloubit vědomosti studentů v oblasti multikulturní výchovy jako přípravy na sociální, politickou a ekonomickou realitu prostřednictvím vzdělávacích programů. Multikulturní výchova předpokládá určitou způsobilost lidí chápat a respektovat jiné kultury (národnostní menšiny, migrující cizinci, příslušníci jiných národů, vyznání, atd.). Zahrnuje oblast praxe, edukační činnost, oblast infrastruktury, oblast výzkumu, který zachycuje multikulturní realitu a oblast vědecké teorie, která se utváří napříč vědami. Součástí uchopení předmětu je výzkumné šetření ve vybraných oblastech multikulturní výchovy, které umožní nahlédnout a proniknout do aktuálních témat multikulturní výchovy. Cílem je schopnost reflektovat současnou situaci v jednotlivých tématech MV (migrace, gender, extremismus, inkluze, xenofobie ve společnosti, aj.) a aplikovat poznatky do teorie a praxe.
Výstupy z učení
Mezi klíčové výstupy lze řadit: - definování základních pojmů a směrů (multikulturalismus, pluralismus, inkluze, gender, identita, rasismus, xenofobie, diskriminace, předstudky, migrace, antisemitismus, feminismus, extremismus, homofobie, segregace, holocaust, antisemitismus, aj) - definování multikulturní výchovy v kontextu současné společnosti, multikulturní výchova a multikulturalismus = vytváření teoretické základny multikulturní výchovy, spolupráce s dalšími vědními obory, například s kulturní antropologií, etnologií, etnografií, sociologií, interkulturní psychologií, etnopsychologií, etnolingvistikou, pedagogikou, sociální prací a sociální politikou, mezinárodním právem, - studium multikulturní výchovy v kontextu multikulturalismu, který je vymezován jako „ideál harmonické koexistence odlišných kulturních a etnických skupin v pluralitní společnosti“ - reflexe výzkumného šetření - projektování v oblasti multikulturní výchovy
Osnova
  • Multikulturní výchova – význam a poslání v kontextu doby, multikulturní výchova jako součást vzdělávání a přípravy pedagogických pracovníků. Diverzita a otevřenost školního prostředí, problematické oblasti multikulturní výchovy v prostředí výchovy a vzdělávání (homofobie, extremismus, segregace), průřezové téma v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) pro základní školy. Multikulturalismus jako předpoklad koexistence různých sociokulturních skupin se specifickými systémy tradic, institucí, významů. V centru zájmu je pluralita světů, sociokulturních vzorců, komunikačních kódů a možnosti přechodů a směny mezi relativně uzavřenými systémy. Multikulturalismus a multikulturní výchova jako dynamická výměna kulturních statků, kdy dochází k vzájemnému ovlivňování mezi kulturami a vznikají nové systémy. Migrace a její možné dopady na vývoj společnosti, národnostní menšiny a většinová společnost - vývoj a perspektivy soužití, postavení Romů v české společnosti a v Evropě, hrozba antisemitismu v historii i současnosti, diskriminace vybraných skupin obyvatelstva (homosexuální menšiny, postavení ženy ve společnosti, ageismus). Světová náboženství a nová náboženská hnutí - základní vhled do tématu (dialog světových náboženství, možné ohnisko problémů a střetů). Globální vzdělávání a multikulturní výchova, rozvojové vzdělávání. Oblast výzkumu, který zachycuje multikulturní realitu současné společnosti (užitečnost pro teorii i pro praxi). Projektování jako výrazný mechanismus multikulturní výchovy.
Literatura
    povinná literatura
  • BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 1. vyd. Brno: CDK. 347 s. Politologická řada 4. ISBN 80-85959-47-X. 1999. info
  • GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako přirozená součást vzdělávání. In Preissová Krejčí, A. - Cichá, M. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. s. 83-99. ISBN 978-80-244-3287-8. 2012. info
  • GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. Angola 2008 – 2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. info
    doporučená literatura
  • BAUMAN, Zygmunt. Modernity and the holocaust. 1st pub. Cambridge: Polity Press. xiv, 267 s. ISBN 0-7456-0930-9. 1991. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství. 211 s. ISBN 80-85866-72-2. 2001. info
  • HUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací :boj kultur a proměna světového řádu. Vyd. 1. Praha: Rybka Publishers. v, 447 s. ISBN 80-86182-49-5. 2001. info
  • ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Vyd. 2., upr. Praha: Portál. 149 s. ISBN 80-7178-410-9. 2000. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Vydání 1. Praha: Grada. 199 stran. ISBN 9788024730691. 2010. URL info
  • Multikulturní výchova v teorii a praxi. Edited by Lenka Gulová - Ema Štěpařová. Brno: Kabinet multikulturní výchovy při Pedagogické fakultě MU v Brně ve spolupráci s MSD. 231 stran. ISBN 8086633144. 2004. info
  • WALACH, Václav. Bastl, Martin, Mareš, Miroslav, Smolík, Josef, Vejvodová, Petra. Krajní pravice a krajní levice v ČR (recenze). Politologický časopis. Brno: Mezinárodní politologický ústav, XIX, č. 3, s. 300-302. ISSN 1211-3247. doi:10.5817/PC2012-3-300. 2012. info
  • ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. druhé, aktualizované vydání. Praha: Portál. 280 s. ISBN 978-80-7367-182-2. 2008. info
  • Menšiny a migranti v České republice. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál. 188 s. ISBN 80-7178-648-9. 2001. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat formou semináře, součástí je samostatná teoretická příprava, součástí výukových metod je přednáška a cvičení, zejména směrem k projektování v multikulturní výchově.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem, součástí je odborná rozprava nad předmětem; na základě analýzy výzkumného šetření studenti vytvoří návrh projektu řešícího různé oblasti multikulturní výchovy. Dále následuje odborná rozprava k tématům multikulturní výchovy, reflexe analýzy a výsledků výzkumného šetření k tématům multikulturní výchovy, projektování v oblasti multikulturní výchovy. Výzkumné šetření bude zpracováno podle pokynů přednášejícího (výstupem bude výsledná analýza výzkumu a návrh projektu).
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.