SOk118 Sociální aspekty výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk118/KombiSem01: Pá 6. 10. 9:00–11:50 učebna 37, Pá 24. 11. 14:00–16:50 učebna 37, 17:00–19:50 učebna 37, Pá 8. 12. 17:00–19:50 učebna 37, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Náplní předmětu Sociální aspekty výchovy je seznámení se základními sociálně-pedagogickými kategoriemi a paradigmaty. Významnou součástí výuky je také uvědomění si determinace vlastním prostředím ve vztahu k vlastním hodnotám. Studenti/tky dále získají přehled o odborných zdrojích v kontextu VŠ studia. Ve výuce také představíme aktuální témata sociální pedagogiky. V rámci předmětu dojde k představení pestré škály teoretických a praktických dovedností opírajících se o dovednost kritické reflexe, hledání analogií a komparace, schopnost reflektovat edukační jevy v každodenní realitě a vysvětlovat je prostřednictvím dostupných teorií. Vlastní pohled na získané znalosti a dovednosti budou průběžně reflektovány.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení předmětu student/tka bude schopen:
• definovat sociální aspekty výchovy a svá tvrzení podložit odbornými zdroji
• pochopit transdisciplinaritu vychovatelství a zařadit do kontextu mezi další společenskovědní obory.
• orientovat se v odborné literatuře a pracovat s odbornými zdroji.
• charakterizovat význam prostředí pro sebe samotného a reflektovat vlastní hodnotovou orientaci.
• reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává. kriticky zhodnotit objektivní realitu a adekvátně argumentovat, vyhnout se „argumentačním faulům“.
Osnova
  • 1. Poznání základních sociálně-pedagogických konceptů a paradigmat, které ovlivňují výchovnou práci vychovatele.
  • 2. Poznání specifik vychovatelství jako pomáhající profese, poznání vlastních motivů ke studiu. Reflexe těchto dvou aspektů (souvislosti, překryvy).
  • 3. Typy prostředí a jejich vliv na výchovu
  • 4. Práce s hodnotami, hodnotové vidění světa, konfrontace s hodnotami druhých.
  • 5. Já versus věda – uvědomění si, jak vzniká mé přesvědčení, na základě čeho formuluji své názory.
Literatura
    povinná literatura
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada. 203 stran. ISBN 9788024734705. 2012. URL info
  • NĚMEC, Jiří a Kateřina VLČKOVÁ. Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009. Praha: Karolinum. 156 s. ISBN 1802-4637. 2009. info
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál. 215 s. ISBN 9788073673833. 2008. URL info
  • DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova. 162 s. ISBN 80-86039-79-X. 1998. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika : [věda o edukačních procesech]. Vyd. 1. Praha: Portál. 495 s. ISBN 8071781703. 1997. info
    doporučená literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce; praxe a výzkum. první. Brno: MUNIPRESS. 180 s. ISBN 978-80-210-8159-8. 2015. info
    neurčeno
  • FREIRE, Paulo. Education for critical consciousness. Sydney: Bloomsbury. xvii, 145. ISBN 9781780937816. 2013. info
  • GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. ANGOLA 2008–2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 194 s. ISBN 978-80-210-6092-0. 2012. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál. 375 s. ISBN 9788073679309. 2011. info
  • KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci : vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství. 190 s. ISBN 8086429296. 2004. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. 181 s. ISBN 8072900536. 2001. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, skupinové projekty, prezentace odborníků v oboru, samostudium, četba
Metody hodnocení
Závěrečná rozprava nad předmětem, splnění seminárního úkolu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SOk118