SOk132 Sociální politika a sociální patologie

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 20. 10. 14:00–17:50 učebna 7, Pá 23. 11. 14:00–17:50 učebna 5, Pá 14. 12. 14:00–16:50 učebna 32
Předpoklady
Obsahem přednášek v předmětu je zmapovat základní teoretické problémy, pojmy, obecné souvislosti a trendy vývoje v oblastech sociální politiky a sociální prevence a zároveň mapovat případy sociální praxe. Prioritou je postižení smyslu, účelu a důsledků mechanismů (instituce, dávky, služby, poradenství apod.) sociální politiky a sociální patologie na běžný život člena české společnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem přednášek v předmětu Sociální politika je zmapovat základní teoretické problémy, pojmy, obecné souvislosti a trendy vývoje v oblastech působnosti této vědní disciplíny a zároveň sociální praxe. Prioritou je postižení smyslu, účelu a důsledků mechanismů sociální politiky na život zástupce běžné populace. Zřetel je zaměřen i na postižení problematiky vztahu teorie a praxe a to konkrétním přehledem využívaných sociálně politických opatření (instituce, dávky, služby, poradenství apod.). Základní linii studia tvoří analýza současných sociálně politických problémů a proces transformace české společnosti po r. 1989. Cílem přednášek je podpořit u studentů formování klíčových znalostí v oblasti struktury a funkce sociální politiky jako vědní disciplíny. Cílem předmětu je poskytnout studentům také základní vhled do problematiky oboru sociální patologie a vybraných sociálně patologických jevů, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat. Pozornost bude věnována především poruchám chování, jako jsou agrese a šikana, záškoláctví, delikvence a kriminalita, zneužívání drog a další patologické závislosti. Po ukončení předmětu se očekává, že studenti budou schopni definovat základní pojmy, vysvětlit a vymezit konkrétní sociálně patologické jevy, přičemž budou chápat podmínky jejich vzniku a zároveň budou schopni nastínit možnosti jejich řešení a prevence. Studenti budou rozumět zásadám realizace primární prevence a budou si uvědomovat provázanost a vzájemnou podmíněnost spolupráce školy, rodiny a dalších institucí podílejících se na řešení problémových životních situací jedinců či skupin.
Osnova
  • 1. Pojetí a předmět sociální politiky. Její struktura, podstata, význam. Sociální stát (vymezení, přístupy, podstata). Základní principy, cíle, pojmy sociální politiky. Funkce a nástroje sociální politiky. 2. Modely sociální politiky. Vývojové perspektivy. Typologie a metodologie srovnávacích studií. Sociální stratifikace. Problém, struktura, teorie rovnosti, teorie uznání, teorie spravedlnosti, výzkum. Sociální učení církve. 3. Sociální zabezpečení. Geneze systémů sociálního zabezpečení. Kritéria EU v otázce sociálního zabezpečení. Mezinárodní organizace v sociálním zabezpečení. Právo sociálního zabezpečení. Sociální pomoc a sociální služby. Poslání, struktura, subjekty, finanční zdroje, typologie sociálních služeb. Dávky sociální péče. Zabezpečení chudých a dezintegrovaných. Hospicová péče. 4. Politika zaměstnanosti. Specifika trhu práce, charakteristika nezaměstnanosti a její důsledky. Zabezpečení v nezaměstnanosti. Globalizace v kontextu národních států a nadnárodních korporací. Zdravotní politika. Východiska, systém zdravotní péče, zdravotní pojištění. Invalidita. Stáří. Důchodový věk. 5. Rodinná politika. Proměny podoby rodiny, systémy podpory rodiny, vývoj, charakteristika, transformace, demografické aspekty. Ženy v těhotenství a mateřství. Bytová politika. Funkce státu, nástroje, transformace, podpora, reprodukce bytového fondu. 6. Vzdělávací politika. Obsah, cíle, principy, dokumenty, proměny, financování a efektivita. Charakteristika školských reforem v kontextu sociální mobility. Proces transformace sociální politiky v ČR. Problémy a trendy, vize. Sociální politika ve vybraných evropských zemích (Velká Británie, Německo, Švédsko, Francie, Itálie). 7. Sociální patologie – teoretické vymezení předmětu, uvedení do základních pojmů. Sociální deviace – definice, vymezení. Norma a řád ve společnosti, sociální kontrola a konformita. Anomie. Teorie sociálních deviací. Příčiny vzniku deviace. Klasifikace sociálních deviací. 8. Socializace a resocializace, prevence a náprava – primární, sekundární a terciální socializace. Stupně prevence. Primární prevence na školách a minimální preventivní program. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií. Učitel, výchovný poradce ve školním prostředí, školní metodik prevence, pedagog volného času, školní psycholog, pedagogický asistent. Sociální pedagog. 9. Systém pedagogicko-psychologického poradenství v oblasti sociálních patologií – výchovný poradce, školní poradenské pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče pro děti a mládež. Poruchy chování – vymezení, etiologie a klasifikace poruch chování, poruchy chování x problémy v chování. 10. Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí. Vymezení, etiologie, klasifikace a náprava. Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, etiologie, klasifikace, aktéři šikany, znaky šikany, postup při řešení. Násilí na pracovišti - mobbing, bossing. 11. Kriminalita a delikvence jako závažná forma sociální patologie. Vymezení, etiologie, klasifikace, náprava, prevence. Patologické závislosti – vymezení pojmu závislost, druhy závislosti. Návykové a impulsivní poruchy (gambling a další varianty návykových poruch). Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince. Vymezení drogové závislosti a její druhy. Vývoj vzniku drogové závislosti. Prevence a náprava. Nástin dalších sociálně patologických jevů ohrožující jedince a společnost (bezdomovectví, prostituce, rozvodovost, násilí v rodině, agrese, xenofobie, rasismus, suicidalita; extrémní hnutí, sekty a kulty, negativní vliv společnosti masmédií, globalizace). Sociální důsledky ve vztahu k jedinci i společnosti. Možnosti řešení, sociální pomoci, předcházení.
Literatura
    doporučená literatura
  • MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2015, 190 stran. ISBN 9788024753096. URL info
  • MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 9788073678258. info
  • TOMEŠ, Igor. Obory sociální politiky. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 366 stran. ISBN 9788073678685. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Studenti vloží seminární práci do e-learningového kurzu Sociální politika (http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1101, heslo: pitter) nebo Sociální patologie a prevence http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2054, heslo: UPatPrev) týden před začátkem zkouškového období. Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný text. Téma seminární práce si studující volí samostatně v rámci okruhů v sylabu a materiálů, které jsou ke kurzu k dispozici v e-l systému. Při tvorbě seminární práce je nutné vycházet z výběru jedné z následujících možných podob uchopení tématu: • polemika nad přínosem vybraného odborného textu na poli sociální politiky • optimalizace fungování českého systému sociálního zabezpečení, případně návrh řešení. • analýza problému člověka v sociální události na základě životní zkušenosti a četby odborné literatury. • Vypracování modelové strategie řešení konkrétního sociálně patologického jevu s jasným vymezením role sociálního pedagoga při řešení vybraného problému a jeho spolupráce s odbornými pracovišti – vymezení problému, možné strategie řešení, role sociálního pedagoga a dalších zaangažovaných odborných institucí. Vypracování kazuistiky vybraného sociálně-patologického jevu ve společnosti a jeho negativních důsledků pro osobnost jedince, rodiny, či společnosti.
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1101
e-learningové kurzy Sociální politika (http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1101, heslo: pitter) a Sociální patologie a prevence http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2054, heslo: UPatPrev)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.