SOk135 Výtvarné tvořivé činnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk135/01: So 17. 9. 9:00–12:50 učebna 13, 14:00–19:50 učebna 15, So 22. 10. 12:00–12:50 učebna 15, 14:00–19:50 učebna 13, So 12. 11. 9:00–12:50 učebna 15, 14:00–15:50 učebna 15, P. Novotná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj kreativity a kultivace výtvarných dovedností studenta jako prostředků jedinečného výtvarného vyjadřování a tvůrčího myšlení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen experimentovat s výtvarnými vyjadřovacími prostředky, uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci. Student si také osvojí základní znalosti v oblasti vývoje dětského výtvarného projevu.
Osnova
  • 1. Význam kreativity, spontaneity a tvořivého procesu ve výtvarných aktivitách. Autenticita a vlastní zkušenost ve výtvarné tvorbě. Význam jedinečné výtvarné výpovědi. Možnosti výtvarného vyjádření, rozvoj tvořivého myšlení. Specifika výtvarného vyjádření dětí různého věku (raný školní věk, období prepuberty a puberty, krize výtvarného vyjadřování, výtvarný projev dětí s jinakostí apod.). Ontogeneze dětského výtvarného projevu. 2. Význam výtvarné hry a experimentu (klasické i současné výtvarné vyjadřovací prostředky). Výtvarná hra a experiment ve výtvarném umění jako inspirace výtvarných činností. Výtvarná hra a experiment jako prostředek objevování výrazových možností výtvarného jazyka. 3. Keramická hlína jako výtvarný vyjadřovací prostředek (hry a experimenty, iniciace hmatu). 4. Výtvarné umění jako východisko a inspirace pro pedagogickou praxi. Zprostředkování umění. 5. Specifika výtvarných činností pro žáky 2. stupně v praxi (výtvarná akce, performance, prostorová tvorba, land art, street art apod. Kreativní využití mobilních aplikací a technologií ve výtvarné tvorbě. Propojení klasických a nových médií.
Literatura
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Translated by Eva Vyskočilová. Vydání 6., v této edici p. Praha: Portál, 2014, 142 stran. ISBN 9788026206910. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 198 stran. ISBN 9788073679927. info
  • Aktuální otázky zprostředkování umění : teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Edited by Radek Horáček - Jan Zálešák. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 189 s. ISBN 9788021043718. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. ISBN 8021038799. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. ISBN 8021038799. info
  • UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. 5., přeprac. a dopl. vyd.,. Praha: Portál, 2002, 125 s. ISBN 8071785997. info
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s. ISBN 8071784494. info
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s. ISBN 8072900161. info
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
Výukové metody
individuální i skupinová výtvarná tvorba ve výtvarném ateliéru, reflexe vlastního i vnímaného díla, praktické tvůrčí aktivity, teoretický úvod do problematiky - ukázky dětské tvorby, případové studie, prezentace dobré praxe, aktivní metody zprostředkování umění, využití metod synchronní a asynchronní výuky, metody galerijní pedagogiky
Metody hodnocení
Splnění zadání ve výuce (příp. domácí zadání), aktivní přístup a docházka ve výuce 100%
Informace učitele
Doporučený článek:
Štěpánková, K. (2013): Jak „zabít“ tvořivost ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova, 1(1) [cit. 2013-10-03]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=3&clanek=21.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.