SOk145 Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 28. 2. 9:00–12:50 učebna 78, Pá 24. 4. 9:00–12:50 učebna 78, Pá 15. 5. 9:00–12:50 učebna 78
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na kurzy v bakalářském studiu, s důrazem na rozvoj psychologické gramotnosti studujících, prohlubuje a teoreticky ukotvuje poznatky a zkušenosti studujících osvojované v průběhu dalších kurzů vč. praxí. Předmět vychází z aktuálních poznatků psychologických a pedagogických výzkumů týkajících se formálních i informálních výukových situací a přispívá k reflektovanému profesnímu vývoji studentů učitelství. Struktura témat předmětu vychází z komparace české a zahraniční výukové tradice.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student umět: - s porozuměním používat základní odbornou terminologii pedagogické a školní psychologie; - aplikovat základní odbornou terminologii a poznatky pedagogické a školní psychologie na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných výukových situací; - charakterizovat v psychologických pojmech edukační prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi; - na příkladu popsat a vysvětlit individuálně specifické procesy učení; - reflektovat typické výukové situace z pohledu vybraných teorií pedagogické psychologie; - vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákovských pojetí učiva; - vyhledávat ke konkrétní kazuistice relevantní informace v odborné literatuře; - formulovat příklad zadání učební úlohy zohledňující různou míru kognitivní náročnosti a zohledňující individuální specifičnost žáka
Osnova
  • 1. Učitelská profese a její proměny v čase. Vychovatelství, pedagogické asistentství a další spolupracující profese. Radosti a strasti vychovatelství a asistentství. Výzvy a změny v historické perspektivě. K čemu může být vychovateli či pedagogickému asistentovi pedagogická psychologie užitečná. Cílem přednášky je navázat na předchozí kurzy rozvíjející psychologickou gramotnost, postihnout rozdíl mezi osobní zkušeností žáka a studenta, mediálním obrazem edukace a vlastní vědní disciplínou a nabídnout individuálně specifickou perspektivu vnímání poznatků pedagogické psychologie s ohledem na profesní vývojové stádium. 2. Proces učení. Proces učení (se) a učitel. Vybrané teorie učení. Cílem přednášky je propojit předchozí praktickou zkušenost s individuálním doučováním, vlastní zkušenost studenta se současnými psychologickými přístupy k procesu učení a jejich aplikací ve vlastním učení (se) a výukovou praxí. 3. Vztah učení, vývoje a výchovy. Somatický, kognitivní, sociální a morální vývoj. Rozdíl mezi přístupem k „typickému žáku“ a individuálním přístupem. Vychovatelství (ped. asistentství) a specifika v rámci možností profesního uplatnění. Cílem přednášky je propojit předchozí teoretickou přípravu i praktickou zkušenost s individuálním doučováním, vlastní zkušenost studenta se současnými psychologickými přístupy zohledňujícími individuální vývojové zvláštnosti. 4. Osobnost a individuální specifičnost současných žáků. Styly myšlení a učení. Mnohočetná inteligence. Nadání a další individuální specifika z pohledu inkluzivní praxe. Talent. Genderové otázky a výchova. Vrozené a naučené v současné perspektivě. Sociální reprodukce, kulturní stereotypy a očekávání. Práce s diversitou. Cílem přednášky je představit výběr z aktuálních témat postihujících rostoucí míru diverzity žákovské populace a příklady dobré výukové praxe. 5. Vychovatel (ped. asistent) a jeho profesní role. Reflektivní praxe. Sebemonitorování. Styly výchovy. Psychohygiena vychovatele a ped. asistenta. Cílem přednášky je ukotvit zkušenost studentů v roli reflektujícího učitele v psychologické teorii a prostřednictvím samostatného nácviku konkrétních metod a technik ukázat výhody reflektivní praxe. 6. Motivace žáků, studentů a klientů. Vztah mezi vychovatelem (ped. asistentem) a žáky jako dynamický fenomén. Cílem přednášky je představit současné přístupy k motivaci žáků, studentů a klientů a současné přístupy k práci s mocenskou pozicí. 7. Psychologie výchovy. Plánování aktivit, výchovné cíle, vzdělávací cíle a specifika klientů. Psychologické aspekty využití ICT jako prostředku výchovy. Cílem přednášky je prohloubit poznatky z předcházejících přednášek a na konkrétních příkladech převést evidence based přístupy dobré výukové praxe od jejího plánování po realizaci v konkrétních podmínkách. 8. Psychosociální klima školy, třídy a řízení třídy. Psychosociální klima výchovné instituce. Cílem přednášky je představit frekventované a mezioborové téma v psychologických souvislostech a předvést a studenty zacvičit v používání konkrétního diagnostického nástroje. 9. Hodnocení. Školní úspěch a neúspěch. Cílem přednášky je představit problematiku hodnocení (na různých úrovních) jako nedílnou součást výukového procesu i jako psychologický fenomén s důsledky pro sebepojetí žáků, jejich motivaci, akademické aspirace i vztah k učiteli či rodičům. 10. Rodina a škola. Komunikace s rodiči a její specifika. Komunikace s příslušníky pomáhajících profesí. Cílem přednášky je představit problematiku rodičovských přístupů, očekávání a vztahů k žákovi a ke vzdělávací instituci nikoli jako problém, ale jako příležitost. 11. Plánování a hodnocení intervencí v pedagogicko-psychologické perspektivě. Cílem předposlední přednášky je na konkrétních příkladech demonstrovat výhody cíleného získávání informací (vč. diagnostiky), plánování intervence a evaluace jejich výsledků pro rozvoj žáka, učitele i školy. 12. Psychologický výzkum, výchovná praxe a asistentská praxe. Cílem přednášky je představit výhody učitele jako aktivního aktéra výzkumných aktivit i jako spokojeného zadavatele či uživatele výsledků pedagogicko-psychologického výzkumu. Evidence-based a practice-based přístup. Příklady konkrétních výzkumů českého školství (vč. Mezinárodní perspektivy).
Literatura
    povinná literatura
  • Seifert, K., & Sutton, R. (2011). Educational psychology. Athens: The Global Textbook Project. Vybrané studie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica Vybrané studie z relevantních databází. Vybrané online články z
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál. 702 s. ISBN 9788026201748. 2013. info
    doporučená literatura
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta. 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. 2006. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál. 655 s. ISBN 807178463X. 2001. info
  • ŘEHULKA, Evžen. Úvod do studia psychologie. 2. vyd. Brno: Paido. 60 s. paido. ISBN 80-85931-46-X. 1997. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM akademické nakladatelství. 184 s. ISBN 808586794X. 1996. info
Výukové metody
skupinová diskuse, problémové učení, řešení kazuistik, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury, plnění průběžných úkolů.
Metody hodnocení
předmět je zakončen písemnou zkouškou (60% hodnocení), do celkového hodnocení vstupují body za průběžnou přípravu. Bodovány jsou tyto činnosti studenta: - dle zadání vyučujícího, studuje povinnou a doporučenou literaturu (odpovědi na tři otázky ke každému výukovému bloku); Typ ukončení: písemná zkouška
Informace učitele
Předpokládané výukové činnosti a výukové metody uplatňované na seminářích: skupinová diskuse, problémové učení, řešení kazuistik, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury, plnění průběžných úkolů. Výstupní dovednosti studujícího: analyzuje a kriticky reflektuje a v práci využívá odborné texty jako oporu pro vlastní odbornou argumentaci, systematizuje a s porozuměním na modelových příkladech používá základní odbornou terminologii. E-learning: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2079
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.