SOk154 Etopedie a edukace dětí s poruchami chování

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk154/01: So 19. 10. 14:00–17:50 kancelář vyučujícího, So 23. 11. 17:00–19:50 kancelář vyučujícího, Pá 6. 12. 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, M. Košatková
Předpoklady
Předmět seznamuje s edukací jedinců s problémy a poruchami chování a emocí. Cílem je znalost edukačního procesu v rámci Etopedie. Dále budou diskutovány otázky související s kriminalitou a trestní odpovědností mládeže s delikventními projevy v chování. Dílčím cílem předmětu je představení problematiky specifických poruch učení vzhledem k základní terminologii, etiologii a metody přístupu k žákům s SPU. Student si osvojí základní terminologická východiska SPU, bude umět specifikovat přístupy a možnosti vzdělávání k žákům se specifickými poruchami učení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Sociální prevence a resocializace
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu: - studenti se budou orientovat v edukačního procesu v rámci Etopedie -studenti budou znát systém školských zařízení preventivně výchovné péče a zařízení pro výkonu ústavní a ochranné výchovy - studenti získají povědomí o diagnostice projevů rizik a poruch chování - studenti získají kompetence pro podporu edukace dětí v riziku a s poruchami chování - student se bude orientovat v jednotlivých druzích SPU a možnostech jejich kompenzace
Výstupy z učení
Student bude schopen: 1) rozlišit klíčové pojmy v etopedii 2) analyzovat anamnézu žáka a navrhnout akční plán 3) nastavit speciálně pedagogickou péči
Osnova
  • 1. Etopedie – základní východiska, vznik oboru, mezinárodní souvislosti. Etopedie dnes. Terminologie oboru.Výzkumy a přínos pro praxi. 2. Přístupy ke klasifikaci poruch chování – vymezení cílové skupiny Etopedie. 3. Prevence kázeňských problémů – škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, vztahy, efektivita výuky. 4. Otázky spojené s edukací žáků s poruchami emocí nebo chování v hlavním vzdělávacím proudu a speciálních školských zařízeních. 5. Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin. 6. Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence). 7. Poruchy chování spojené s agresí - agrese, vandalismus, loupež, šikana. Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže. Závislostní chování. 8. Probace a mediace. 9. Definice specifických poruch učení. Charakteristika jednotlivých poruch (čtení, psaní, počítání, kreslení, hudebnosti, obratnosti). 10. Příčiny (etiologie) SPU. Projevy SPU, prevence SPU. Diagnostika SPU. 12. Charakteristika poruch pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). 13. Osobnost jedince se SPU (city, volní vlastnosti, vyjadřování, socializace). 14. Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR. Legislativa.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Online. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Prevence kriminality z pohledu etopedie. Online. In Prevence kriminality mládeže. 2016, [citováno 2024-04-24] info
  • LAUFKOVÁ, Veronika a Jana WACKOVÁ. Nácvik čtení - SPU : [vzděláváme děti se specifickými poruchami učení na 1. st. ZŠ II.. Online. Praha: Raabe, 2014. [107] s. ISBN 9788074960864. [citováno 2024-04-24] info
  • KYPROVÁ, Hana. Péče o jedince s SPU od začátku školní docházky do dospělosti. Online. 2012, [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
seminář, konzultace
Metody hodnocení
písemná zkouška, případová studie
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.