SOk210 Andragogika a gerontagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Poslt (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk210/01: Pá 20. 9. 14:00–15:50 učebna 37, Pá 18. 10. 14:00–16:50 učebna 36, Pá 22. 11. 14:00–15:50 učebna 36, So 7. 12. 9:00–12:50 učebna 36, L. Gulová
Předpoklady
.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět otevírá nejrůznější oblasti celoživotního učení a vzdělávání a aktivizaci dospělé a seniorské populace. Studenti se budou seznamovat s několika významnými tématy, které se dotýkají oblastí andragogiky i gerontagogiky. Budou si všímat přesahů těchto disciplín do oblastí sociální práce, multikulturní výchovy, sociální pedagogiky aj. Andragogika se vztahuje také k různým cílovým skupinám, například k sociálně znevýhodněným, k migrantům nebo k menšinám. Zahrnuje mimo jiné oblast celoživotního učení, didaktickou teorie vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovu, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikaci, motivační faktory k učení, distanční studium, profesní vzdělávání, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří a aktivizaci seniorů. Součástí je sociální situace vybraných seniorských skupin a ageismus. Studenti získají vědomosti z dané oblasti, které mohou aplikovat v rozsáhlé praxi.
Výstupy z učení
seminární části výuky studenti posoudí sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Budou reagovat na vybraná témata předmětu, budou se zabývat demokratizací společnosti a s ní nárůst příležitosti k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdělávání a podnikání, vnímání změn v životních šancích, dále pak vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, atd. Vzdělávání dospělých ve světě – trendy, nabídky, možnosti, oblasti profesního a distančního vzdělávání.
Osnova
  • 1. Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogice. Definování andragogiky, historický kontext, sociální hnutí jako významný faktor pro utváření andragogiky. Vzdělávání dospělých jako sociální hnutí. 2. Celoživotní učení a vzdělávání v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě, rozdíl mezi celoživotním učením a vzděláváním. Trendy v celoživotním učení. 3. Didaktická teorie vyučování dospělých, didaktické formy, didaktické metody, didaktická kostka, didaktické principy ve vzdělávání, pyramida naslouchání, projektování. Fáze tvůrčího procesu, projektování v andragogice. 4. Výuka dospělých jako komunikační proces, asertivní jednání, kreativita dospělého, alternativní metody ve vzdělávání dospělých. 5. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých, volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Nejrůznější alternativy sebevzdělávání. 6. Oblasti rekvalifikace, současná situace na trhu práce, nezaměstnanost a rekvalifikace, nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.). 7. Stáří jako společenský fenomén, gerontagogika jako disciplína budoucnosti. Stručný vhled do psychologie stárnutí, kontext filozofie a sociologie stárnutí, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, Univerzity III. věku, kluby seniorů, aktivizace seniorů. 8. Další témata vztahující se k seniorské populaci, senioři a vybraná sociální problematika; senioři v ústavních zařízeních, ageismus. 9. Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích, vzdělávání dospělých v zemích třetího světa. 10. Úvod do profesního vzdělávání, podnikové vzdělávání, distanční vzdělávání, historický kontext, tvorba distančního textu. 11. Projektování jako součást profese sociálního pedagoga, tvorba projektu.
Literatura
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • RABUŠIC, Ladislav. Česká společnost stárne. 1. vyd. Brno: Georgetown, Masarykova univerzita, 1995, 192 s. Spisy Masarykovy univerzity, Filozofické fakulty. ISBN 80-210-1155-6. info
  • PACOVSKÝ, Vladimír. O stárnutí a stáří. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1990, 135 s. ISBN 80-201-0076-8. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989, 407 s. ISBN 80-7038-158-2. info
  • ŠVANCARA, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 111 s. URL info
Výukové metody
V rámci distanční části výuky plní úkoly vyučujícího dle zadání v e-learningového kurzu. Mimo jiné studenti zpracují seminární práci v uvedeném rozsahu a vloží ji do e-learningového kurzu daného předmětu do data uvedeného v kurzu. 1) Studenti vytvoří snímek volného času podle pokynů vyučujícího (viz kurzy v moodlince) 2) Vytvoření distančního textu (viz kurzy v moodlince), rozsah pět a více stran, téma z oblasti andragogiky, sociální práce nebo multikulturní výchovy. Instruktáž proběhne v rámci výuky, popřípadě mohou napsat esej k zamyšlení nad vlastním celoživotním učením.
Metody hodnocení
písemný test, test
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/edit.php?id=2290 Klíč:
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.