SOk212 Sociologie výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 19. 10. 9:00–12:50 učebna 30, So 23. 11. 9:00–12:50 učebna 30, Pá 6. 12. 17:00–19:50 učebna 32, So 4. 1. 16:00–18:50 učebna 32
Předpoklady
Navazuje se na předmět Proměny soudobé společnosti. Předpokládá se znalost základních charakteristik moderní společnosti - rané a pozdní.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby student po absolvování: • rozuměl podstatě institucí a dokázal je odlišit o organizací • pochopil historické zakotvení institucí • uvažoval o škola a rodině jako o dynamických systémech proměňující se ve vztahu k proměnám společenských podmínek • porozuměli vlivu globalizace na proces reprodukce vzdělanosti
Výstupy z učení
• porozumět podstatě institucí a dokázal je odlišit od organizací • pochopit historické zakotvení institucí • uvažovat o škola a rodině jako o dynamických systémech proměňující se ve vztahu k proměnám společenských podmínek • porozumět vlivu globalizace na proces reprodukce vzdělanosti • analyzovat současné děje ve školské politice státu na základě získaných znalostí
Osnova
  • 1) Moderna a instituce, pozdní moderna a instituce 2) Proměny podob a funkcí rodiny v 20. a 21. století. 3) Proměny funkcí školy: škola jako prostředek nacionální homogenizace a škola jako homogenizace na základě státní příslušnosti. 4) Proměna funkce školy: Výzva globalizace, nová etnizace školy. 5) Reprodukce vzdělanosti a výzva globalizace: Škola ve 21. století. 6) Etnizace a univerzalismus v socializačních a edukačních institucí. 7) Přenos kulturního kapitálu a současná společnost.
Literatura
    povinná literatura
  • Berger, P. L., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK.
  • Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teorií druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum
    doporučená literatura
  • Hallinen, M. T. Maureen. (2000). Hanbook of the Sociology of Education. Springer.
  • Bourdieu, P., Passerson, J.-C. (1990). Reproduction in Education, Society, and Culture. London, New Dehli: Sage.
  • Strouhal, M. (2010). Émil Durkheim – sociolog a pedagog. Praha: Filozofická fakulta UK.
Výukové metody
přednášky, analýzy textů, skupinová diskuse
Metody hodnocení
skupinová semestrální práce, test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.