SOk220 Filozofické aspekty sociálních věd

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A. (přednášející)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 9. 10. 17:00–19:50 učebna 24, Pá 6. 11. 17:00–19:50 učebna 24, Pá 4. 12. 9:00–11:50 učebna 24, Pá 8. 1. 13:00–16:50 učebna 24
Předpoklady
NOW ( SOk231 Psych. aspekty prostředí )
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU. Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření. Je vyučován jako jeden integrovaný kurz s Filosofické aspekty sociálních věd (SOk231). Kurzy není možné absolvovat odděleně! Předpokladem je orientace v ostatních psychologických disciplínách (obecná psychologie, vývojová psychologie, sociální psychologie).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poukázat na současné změny mezi pojetím přírodních a sociálních věd, na 1) sbližování jejich východisek, 2) na odlišnosti fenoménů, na které se dané větve soustředí. Tuto problematiku studentům předestírá optikou technických, sociálních, humanitních i přírodních věd. Cílem kurzu je přivést studenta k vlastní myšlenkové reflexi sociálních aspektů reality. Kombinuje přístupy psychologické, filosofické, pedagogické i sociologické.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
• pochopit roli vědy v životě člověka
• charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd
• porozumět odlišnostem v metodologii přírodních a sociálních věd
• vysvětlit příčiny částečného sbližování východisek obou větví věd
• kriticky číst a interpretovat texty
• kriticky uvažovat nad tématem umělé inteligence a jejího vztahu k sociálně pedagogické praxi
• kriticky vnímat význam psychologie v procesu učení
• kriticky reflektovat poznatky multikulturní psychologie
• chápat vztah mezi etikou a morálkou a dokáže ho promítnout do své sociálně pedagogické praxe
Osnova
  • Úvodní hodina, představení východisek (Kulturní odlišnosti v psychodiagnostice, inteligence; fenomenologicko-pragmatistická východiska filosofie výchovy), cíle kurzu, teoretická a metodologická východiska; Covid-19 a jeho dopad na vzdělávání: sociální izolace, pocity deprese a možnosti online vzdělávání, hybridní pedagogika.
  • Jak myslíme a poznáváme? Mozek v kádi x mozek v těle, mysl v hlavě x distribuovaná kognice, metafory. Interkulturní psychologie (základ, Hofstede).
  • Prostředí jako myšlenkové východisko, zkušenost s odlišnými prostředí, základní pojmy zkušenostního realismu, definice pojmu kultura.
  • Kulturní odlišnosti, jejich vznik a význam, kultura viny a kultura hanby, morálka v interkulturním kontextu (od Kohlberga k Haidtovi).
  • Afirmativní akce + diskuse. Lakoff a jeho myšlenkové závěry, aplikace do sociálně pedagogické praxe.
  • Architektura a design vzdělávacího prostoru. Interkulturní psychologie – jak vznikají interkulturní rozdíly? (studium vlivu prostředí).
  • Umělá inteligence; vymezení konceptu umělé inteligence, jejich limitů a možností.
  • Sociální a informační bubliny online i offline, tekutá x pevná modernita, tekutý dohled, platformní společnost, onlife bytí a poznávání. Specifika chování na internetu.
  • Návštěva galerie, estetika jako klíč k poznávání (Heidegger, Johnson, Dewey).
  • Etika. Jak se máme chovat a kdo nám to má říci?; Závěrečná reflexe.
Literatura
    povinná literatura
  • FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce : jak infosféra mění tvář lidské reality. Translated by Čestmír Pelikán. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 273 stran. ISBN 9788024638034. info
  • ŠÍP, Radim. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 471 s. ISBN 978-80-210-9377-5. info
  • LAKOFF, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci : co kategorie vypovídají o naší mysli. Edited by Dominik Lukeš. Vydání první. Praha: Triáda, 2006, 655 strana. ISBN 808613878X. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
    doporučená literatura
  • DAMASIO, Antonio R. The strange order of things : life, feeling, and the making of cultures. New York: Pantheon Books, 2018, xi, 310. ISBN 9780307908759. info
  • HEINE, Steven J. Cultural psychology. Third edition. New York: W. W. Norton, 2016, xxiii, 591. ISBN 9780393283709. info
  • DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Translated by Lucie Bankovská Motlová - Alžběta Hesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2000, 259 stran. ISBN 8020408444. info
    neurčeno
  • ČENĚK, Jiří, Josef SMOLÍK a Zdeňka VYKOUKALOVÁ. Interkulturní psychologie: Vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 2016, 312 s. Psýché. ISBN 978-80-247-5414-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Třetí vydání. Praha: Portál, 2010, 220 stran. ISBN 9788073677091. URL info
  • MORGENSTERNOVÁ, Monika a Lenka ŠULOVÁ. Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Vydání 1. Praha: Karolinum, 2007, 218 stran. ISBN 9788024613611. info
Výukové metody
přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři. Aktivní účast na výuce a diskusích. Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou.

Podoba zkoušky:
Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob. Student zná měsíc před zahájením zkouškového období zkušební okruhy. Zkušební okruhy jsou artikulovány tak, že vyžadují aktivní práci při vypracování otázek, očekává se, že student doplní vyučovaná témata o další kriticky zvládnuté zdroje. Podporuje se kolektivní příprava na zkoušku – sdílené materiály, rozdělení úkolů, společné studium, ale student je během finální přípravy (viz níže) a samotné zkoušky zodpovědný za předkládaný obsah a výkon během zkoušky. Okruhy jsou zveřejněny nejpozději v den konání poslední přednášky.
Student si před zkouškou vybírá jeden okruh a má 45 minut na finální přípravu svého vystoupení, jehož součástí je písemná bodová struktura finální přípravy i s odkazy na použité zdroje a seznamem použitých zdrojů. Zkouška trvá 20 minut. Student má 12 minut na samostatné představení vypracovaného tématu. Poté je 6 minut prostor otázky kladené členy komise. Ve zbývajících 2 minutách poskytují členové komise zpětnou vazbu k výkonu studenta.
Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
Informace učitele
Další doporučená literatura:
• Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
• Černý, M. (2020). Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa: k problémům filosofie informace. Brno: Masarykova univerzita.
• Dewey, J. (2012). Unmodern philosophy and modern philosohy. Carbondale: Souther Illinois University Press.
• Johnson, M. (2008). The meaning of the body: Aesthetics of human understanding. University of Chicago Press.
• Shiraev, E. & Levi, D. (2020.) Mezikulturní psychologie. Kriticky a aplikovaně. Praha: Academia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.