SOk220 Filozofické aspekty sociálních věd

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Mgr. Andrea Měšťanová (pomocník)
Ing. Mgr. Marek Mrázek (pomocník)
Mgr. Bc. Pavla Wernerová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU. Znalosti základů filozofie na úrovni bakalářského studia nefilozofického zaměření. Předpokladem je orientace v základních disciplínách (obecná pedagogika, sociální pedagogika, psychologie).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu je naučit studenty identifikovat a kriticky srovnávat myšlenkové koncepty, z kterých vycházejí významní autoři vybraných sociálních věd. Ve středu pozornosti budou především dvě vědecké disciplíny, které jsou významné pro studovaný obor: sociální pedagogika a sociální práce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
• rozlišit humanitní vědy od věd sociálních a přírodních
• charakterizovat tradiční znaky přírodních, sociálních a humanitních věd
• identifikovat filosofická východiska v dílech významných pedagogů
• identifikovat dopady různých filosofických koncepcí a ideologií na pedagogiku
• kriticky číst a interpretovat texty
• identifikovat rozdíly v přístupu sociální pedagogiky a sociální práce na národní i evropské úrovni
• rozlišit klady a zápory jednotlivých koncepcí sociální pedagogiky
Osnova
  • 1. Potřeba kritiky "vědeckých" východisek
  • 2. Proměna vědy v 18. a 19. století: od spekulativního hledání pravdy k pozitivistické vědě
  • 3. Filosofická východiska psychologie a sociologie - různé směry a jejich vývoje
  • 4. Pedagogika: humanitní anebo sociální věda?
  • 5. Filosofická východiska sociální pedagogiky jako nauky o vztazích prostředí a výchovy
  • 6. Filosofická východiska sociální pedagogiky jako normativní vědy o výchově
  • 7. Filosofická východiska sociální pedagogiky jako vědy o deviacích sociálního chování
  • 8. Společná filosofická východiska sociální práce a sociální pedagogiky
  • 9. Rozdílná filosofická východiska sociální práce a sociální pedagogiky
  • 10. Kultura a kulturní odlišnosti; jejich dopad v pedagogických vědách
  • 11. Proměna pedagogiky v digitální éře
Literatura
    povinná literatura
  • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 8071131695. info
  • PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 237 s. ISBN 8004254152. info
  • FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce : jak infosféra mění tvář lidské reality. Translated by Čestmír Pelikán. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 273 stran. ISBN 9788024638034. info
  • KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. info
    doporučená literatura
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.
  • BAUMAN, Petr, Tomáš ČECH, Michal KAPLÁNEK a Zuzana SVOBODOVÁ. Volný čas a jeho různá pojetí v minulosti a v současnosti. In Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti - čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. 1. vyd. Praha: Portál, 2012, s. 15-56. ISBN 978-80-262-0450-3. info
  • GADAMER, Hans-Georg. Pravda a metoda. Translated by David Mik. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2010, 415 s. ISBN 9788087256046. info
  • PALOUŠ, Radim. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008, 95 s. ISBN 9788072983025. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2005, 289 s. ISBN 8086861287. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství : filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 163 s. ISBN 8085866641. info
  • DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Translated by Lucie Bankovská Motlová - Alžběta Hesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2000, 259 stran. ISBN 8020408444. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
Výukové metody
přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři. Aktivní účast na výuce a diskusích. Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou.

Podoba zkoušky:

Zkouška má dvě části: písemnou a ústní. V písemná část zkoušky spočívá ve vypracování a odevzdání seminární práce. Seminární práce obsahuje analýzu základních myšlenkových východisek vybraného autora. Výběr autora proběhne na základě dohody studenta s vyučujícím. Při ústní zkoušce student odůvodní svoji analýzu.

Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.