SOk222 Sociálně pedagogické teorie

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Předmět „Analýza sociálně pedagogických teorií“ uvádí do tematiky sociálních teorií aplikovaných na sociálně pedagogické jevy. Základní linii studia tvoří systémový pohled na předkládané teorie se zakomponováním kulturně-sociálních faktorů, pedagogických koncepcí a teorií vzdělávání. Cílem studia probíraných teorií, koncepcí, směrů, principů a klasifikací je zdůraznit význam multifaktorového pohledu na sociální jevy za účelem jejich popisu a vysvětlení v rámci konstrukce edukační reality, resp. reality oblastí působnosti sociálního pedagoga.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je teoreticky orientovaný. Obsah předmětu tvoří základ pro státní závěrečnou zkoušku z okruhu Pedagogika. Předmět je specifický svým pojetím, kde vysvětluje edukační realitu v kontextu života sociálně znevýhodněných skupin. Východiskem předmětu je popis teorií jednání a kritických teorií.
Výstupy z učení
Na konci studia předmětu studenti dokáží: • definovat základní pojmy a témata zvolené problematiky, • vysvětlit konkrétní jevy a sociální události ve společenském kontextu, • aplikovat sociální teorie v kontextu české společnosti, • analyzovat sociálně edukační jevy, • vytvořit návrhy řešení problémových případů sociálně pedagogické reality.
Osnova
  • 1. Postavení sociálních věd v kontextu vědeckých paradigmat (Winch, Fay). Struktura vědeckých revolucí (Kuhn). 2. Sociální teorie a její uplatnění v edukačních jevech. Pedagogika jako ne-věda (Brezinka). Soudobé teorie vzdělávání (Bertrand). Teorie nevzdělanosti (Liessmann), postmoderní pedagogika. Teorie vzdělanostní (kulturní, sociální) reprodukce, kulturní kapitál, habitus (Bourdieu). 3. Teorie modernity a teorie sociálních systémů (Luhmann). Globalizace (Giddens, Beck) a hyperkultura (Lipovetsky, Juvin). 4. Konstrukcionismus (Gergen), sociální konstrukce reality (Berger, Luckmann). Sociální zásoba a distribuce a každodennost vědění. 5. Kritické teorie (Marcuse, Horkheimer), teorie moci, institucionalizace, útlak a nadvláda (Walzer), moc a biomoc (Foucault), sociální kritická hermeneutika (Kögler). 6. Poststrukturalismus (de Saussure), obrat k jazyku, dispositiv, diskursivní analýza a archeologie vědění (Foucault), teorie řečových aktů (Austin, Searle). 7. Sociální teorie médií (Thompson), kritické čtení, psaní, myšlení. Teorie masové komunikace (Mc Quail). Dimenze sociální změny (Meyrowitz). 8. Postfeminismus a teorie performativity (Butler), gender, esencialismus, sexuální revoluce, proměny intimity. Teorie uznání (Young). 9. Teorie sociální spravedlnosti (Rawls), teorie rovného přístupu a sociální ne-rovnosti. Diskurzivní demokracie (Habermas). Sociální exkluze a inkluze. 10. Pragmatismus J. Deweye, pragmatický enaktivismus G. H. Meada.
Literatura
    povinná literatura
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
    doporučená literatura
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Translated by Alexandr Tuček. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 8086263231. info
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
  • FAJKUS, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. Vyd. 2. Praha: Filosofia, 2003, 135 s. ISBN 8070071702. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
  • NAGL-DOCEKAL, Herta. Feministická filozofie : výsledky, problémy, perspektivy. Translated by Hana Havelková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007, 316 s. ISBN 9788086429687. info
  • YOUNG, Iris Marion. Proti útlaku a nadvládě : transnacionální výzvy politické a feministické teorii. Translated by Zuzana Uhde. Vyd. 1. Praha: Filosofia, nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 2010, 256 s. ISBN 9788070073414. info
  • WINCH, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Translated by Tomáš Suchomel. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 134 s. ISBN 8073250357. info
Výukové metody
Přednáška, workshop.
Metody hodnocení
Písemná zkouška, seminární práce.
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1257
Studenti musejí odevzdat seminární práci v rozsahu pěti normostran a v písemné zkoušce získat alespoň minimální počet bodů (tj. 14 z 23 možných bodů). Studenti vloží seminární práci do e-learningového kurzu Sociálně pedagogické teorie, distanční e-kurz, (heslo: štorch) týden před začátkem zkouškového období. Téma seminární práce si studující volí samostatně v rámci okruhů v sylabu a materiálů, které jsou ke kurzu k dispozici v e-l systému. Při tvorbě seminární práce je nutné vycházet z výběru jedné z následujících možných podob uchopení tématu: • analýza přínosu vybrané sociální teorie na poli edukační reality v kontextu sociální pedagogiky, • optimalizace fungování české vzdělávací soustavy, návrh řešení, • analýza edukačního problému na základě životní zkušenosti nebo četby odborné literatury.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.