SOk847 Dramatická výchova 3: Strukturování dramatické hry

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující se naučí vytvářet školní dramata, strukturované tematické celky vybudované na příběhu ze života, či na základě historické události, nebo na základě literárního textu. Školní dramata umožní studujícím učit se řešit problémy lidí prostřednictvím své aktivní identifikace s fiktivními rolemi a situacemi, role umožní zkoumat myšlenky, události i vztahy z jiného úhlu pohledu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující umět: Definovat pojem školní drama. Interpretovat odbornou literaturu z oblasti školního dramatu. Plánovat a realizovat strukturu lekce školního dramatu.
Osnova
  • 1. Školní drama, strukturované drama, dětské drama
  • 2. Techniky strukturování
  • 3. Metody strukturování
  • 4. Postavení a role pedagoga ve školním dramatu
  • 5. Příprava a realizace školního dramatu
  • 6. Realizace školního dramatu
  • 7. Reflexe školního dramatu
Literatura
    povinná literatura
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
  • ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
    doporučená literatura
  • ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80- 7178-355-2.
  • Webový odkaz na www.drama.cz.
  • SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. Tvořivá dramatika, 2000, č.3.
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
Výukové metody
cvičení, metoda hry v roli, přednáška, diskuse, dramatizace, pozorování, samostatná práce
Metody hodnocení
Cvičení, 80% účast, ústní zkouška.
Písemné zpracování přípravy lekce DV a její ústní obhájení.
Informace učitele
Studující, kteří jsou v daném semestru na studijním pobytu na Erasmu si předmět mohou splnit po dohodě s garantkou předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.