SOk849 Environmentální výchova 3: Praktikum z environmentální výchovy pro vychovatele

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vladislava Kolářová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zuzana Nováčková (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk849/01: Pá 23. 2. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 15. 3. 15:00–16:50 Lipka-Kamenná, Pá 5. 4. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 26. 4. 14:00–19:50 Lipka-Kamenná
Předpoklady
SOk832 Environmentální výchova 1 && SOk842 Environmentální výchova 2 && SOk839 Environmentální výchova 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Představení možností tematické, dlouhodobé a praktické výuky environmetálních témat. Představení činnosti středisek zaměřených na EVVO. Seznámení s problematikou globálních environmentálních témat a problémů současnosti. Prohlubování dříve získaných praktických dovedností při EVVO a jejich aplikace do praxe.
Výstupy z učení
Student se orientuje v základních ekologických pojmech a souvislostech, je schopen kriticky hodnotit informace o životním prostředí.
Student navrhne a na cílové skupině vyzkouší vlastní aktivitu na některé z představovaných témat a prezentuje ji před ostatními. Zhodnotí její účinnost a navrhne možnosti zlepšení.
Student popíše možnosti zavedení environmentální výchovy ve škole.
Osnova
  • 1. Současné globální problémy (změny klimatu a jeho dopady); globální rozvojová témata
  • 2. Praktická ochrana přírody
  • 3. Management a hospodaření v krajině
  • 4. Tematicky zaměřená výuka, projektová výuka, environmentální výukové programy
  • 5. Práce středisek, zařízení a organizací v oblasti EVVO
  • 6. Prohlubování a zvyšování profesní kvalifikace v oblasti EVVO.
  • 7. Prezentace námětů studentů
  • Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO od samotných studentů.
Literatura
    povinná literatura
  • SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
    doporučená literatura
  • Moje přírodní zahrada : příručka zahradního vědění. Edited by L. Krčma - M. Petrová - Dana Křivánková, Translated by Radomil Hr. 2. vydání. Jindřichův Hradec: Občanské sdružení Přírodní zahrada, 2013, 236 stran. ISBN 9788026053262. info
  • KŘIVÁNKOVÁ, Dana. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 4 sv. ISBN 9788087604335. info
  • Hrajeme si na přírodu : soubor her s ekologickou tematikou. 2. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2011, 181 s. ISBN 9788090480742. info
  • AUDY, Jana. Učíme se v zahradě. Vyd. 1. Kněžice: Chaloupky, 2007, 497 s. ISBN 9788026025689. info
  • UHŘÍČKOVÁ, Alena a Zdena MALÍKOVÁ. Kouzlo zapomenutého : práce s přírodními materiály. 2. vydání. Brno: Rezekvítek, 2001, 57 stran. ISBN 8090295428. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, simulační hry, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů.
Metody hodnocení
Didaktický test. Písemná příprava a praktické představení aktivity reflektující představované téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SOk849