SOk852 Environmentální výchova 3: Praktikum z environmentální výchovy pro vychovatele

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící)
Hana Mikulicová (cvičící), Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk852/01: Pá 16. 9. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 21. 10. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 11. 11. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 6. 1. 14:00–16:50 Lipka-Kamenná, V. Kolářová, H. Korvasová, H. Mikulicová
Předpoklady
SOk832 Environmentální výchova 1 && SOk842 Environmentální výchova 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Představení možností ekologizace výuky a provozu škol a školských zařízení, poskytnutí námětů k budování a využívání školních přírodních zahrad, přiblížení problematiky chovů zvířat a ukázky příkladů výchovy k zdravému životnímu stylu ve smyslu doporučení tzv. domácí ekologie.
Osnova
  • 1. Desatero domácí ekologie.
  • 2. Školní přírodní zahrady a jejich využití.
  • 3. Problematika chovů zvířat ve škole.
  • 4. Specifika terénní výuky.
  • 5. Práce s přírodními materiály, lidová řemesla.
  • 6. Prezentace námětů studentů (praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v terénní výuce připravené a prezentované samotnými studenty).
Literatura
    povinná literatura
  • SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
    doporučená literatura
  • Moje přírodní zahrada : příručka zahradního vědění. Edited by L. Krčma - M. Petrová - Dana Křivánková, Translated by Radomil Hr. 2. vydání. Jindřichův Hradec: Občanské sdružení Přírodní zahrada, 2013, 236 stran. ISBN 9788026053262. info
  • KŘIVÁNKOVÁ, Dana. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 4 sv. ISBN 9788087604335. info
  • Hrajeme si na přírodu : soubor her s ekologickou tematikou. 2. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2011, 181 s. ISBN 9788090480742. info
  • AUDY, Jana. Učíme se v zahradě. Vyd. 1. Kněžice: Chaloupky, 2007, 497 s. ISBN 9788026025689. info
  • UHŘÍČKOVÁ, Alena a Zdena MALÍKOVÁ. Kouzlo zapomenutého : práce s přírodními materiály. 2. vydání. Brno: Rezekvítek, 2001, 57 stran. ISBN 8090295428. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, simulační hry, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů.
Metody hodnocení
Didaktický test. Písemná příprava a praktické představení aktivity reflektující představované téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.