SOp135 Praxe průběžná sociální

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student/ka bude schopen/a prakticky realizovat vybrané metody sociální práce, které zná z teoretické výuky. Studenti získají přehled o sociálních službách v praxi a budou schopni je vztáhnout k popisům vyplývajícím ze zákona o sociálních službách č. 108/2006. Současně si student/ka osvojí etické principy a zásady sociálního pracovníka. Student/ka může získat vztah k cílovým skupinám a bude schopen/a připravit plán sociální intervence.
Osnova
  • Student/ka si na základě vlastního zájmu vybere preferované zařízení a cílovou skupinu, kterou odsouhlasí garant praxe (vyučující). Student/ka samostatně organizaci/zařízení osloví a požádá o možnou realizaci sociální praxe. Charakter praxe předpokládá vždy nejméně dvě hodiny týdně pod garancí vybraného pracoviště v průběhu celého semestru (tzn. 26 hodin přímé práce). Kde lze praxi absolvovat? Navrhovaná zařízení pro praxi jsou například ústavy sociální péče, sociální úřady, centra drogové prevence, azylové domy, odlehčovací služby, chráněná bydlení, služby následné péče, krizová centra, domy s pečovatelskou službou, diagnostické ústavy, mediační a probační služba, aktivizační centra zaměřená na různou klientelu, centra určená lidem bez přístřeší, nízkoprahová denní zařízení pro děti, mládež a dospělé, centra pro uprchlíky/ migranty, poradny pro osoby v tísni, sociálně aktivizační služby apod. Kontakty na tato zařízení je možné nalézt v adresáři sociálních služeb na webu každého krajského úřadu. Co na praxi dělat? Studenti se seznámí s metodami sociální práce a se sociálními službami konkrétní organizace/instituce. Studenti se účastní činností jako je poradenství, depistáže, terénní práce, doprovody na úřady a instituce, sociálně-aktivizační činnosti, nácvik sociálních dovedností, organizace a realizace osvětových aktivit, administrativa. Student/ka se nesmí v průběhu praxe profilovat pouze na jednostrannou činnost, ale musí je střídat.
Literatura
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál. 194 s. ISBN 9788026200413. 2011. URL info
  • JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
  • KOZLOVÁ, Lucie. Sociální služby. Vyd. 1. V Praze: Triton. 79 s. ISBN 8072546627. 2005. info
Výukové metody
Ve 2. ročníku studia studenti sociální pedagogiky absolvují svoji první sociální praxi. Ta spočívá v získání vhledu do fungování zařízení a organizací se sociální profilací, kde mohou studenti pracovat se širokým spektrem cílových skupin (lidé se sociálním znevýhodněním, lidé bez přístřeší, lidé v nouzi, vybrané skupiny dětí, seniorů, nezaměstnaní, lidé po výkonu trestu atd.). Studenti se v rámci praxe pohybují v oblastech sociální práce, sociální péče, sociální pedagogiky či multikulturní výchovy. Praxe je logicky zařazena do třetího semestru, kdy se vyučuje předmět sociální práce, a studenti již absolvovali nebo právě studují další předměty spojené s tímto tématem (sociální politika, sociální patologie atd.).
Metody hodnocení
Studenti v průběhu praxe zpracovávají vlastní reflexi, která zahrnuje charakteristiku zařízení/organizace, v které působí, dále pak charakteristiku cílové skupiny (obecně), popis metod a služeb, které organizace nabízí, současně kriticky zreflektují svoje praktické činnosti a zhodnotí celý přínos praxe. Součástí zpracované reflexe je i kazuistika jednoho konkrétního klienta a jeho případu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.