SOp194 Hlasová výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp194/01: St 12:05–13:45 učebna 19; a Pá 23. 2. 8:25–16:30 kancelář vyučujícího, L. Polánková
Předpoklady
- studium odborné literatury - záznam průpravných cvičení techniky mluveného projevu - práce s textem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nácvik základních dovedností techniky mluveného projevu - práce s dechem, s resonancí, nácvik správné artikulace a výslovnosti, diagnostikování chyb v běžném mluveném projevu a jejich náprava, psychosomatické souvislosti. Po absolvování předmětu bude student umět: Využít všechny možnosti svého hlasu a těla pro komunikaci a psychofyzické jednání. Vyjadřovat svým chováním - jednáním, řečí, výrazem- své vnitřní prožívání - poznávání, cítění a snahy. Užívat speciální cvičení (dechová, mluvní, pohybová), hry, v nichž se rozvíjí schopnost používat hlas a tělo při komunikaci a samotné herní a jevištní jednání.
Osnova
  • Technika mluveného projevu diagnostika a prevence Dechová cvičení Práce s hlasem Práce s textem Artikulační cvičení Hry ve výuce TMP
Literatura
  • KROČA, David. Umělecký přednes jako specifická forma literární komunikace. In Komunikace a její místo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2006. info
  • MAŘÍKOVÁ, Marie. Rétorika :manuál komunikačních dovedností. 3. vyd. Praha: Professional publishing, 2002, 152 s. ISBN 80-86419-31-2. info
  • COBLENZER, Horst a Franz MUHAR. Dech a hlas : návod k dobré mluvě. Translated by Lenka Fišerová. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2001, 125 s. ISBN 8085883821. info
  • MAŘÍKOVÁ, Marie. Rétorika : manuál komunikačních dovedností. 2. doplněné vyd. Praha: Professional Publishing, 2001, 152 s. ISBN 80-86419-10-X. info
  • KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 25 s. Edice Item. ISBN 80-7204-147-9. info
Výukové metody
cvičení, přednáška, nácvik dovedností
Metody hodnocení
Výuka probíhá každý týden. Student musí splnit 80% účast. Předmět je zakončen zápočtem. K zápočtu je nutné odevzdat samostatně navrženou a vypracovanou lekci techniky mluveného projevu pro určitou věkovou skupinu (student si volí sám dle zaměření)a prokázat dovednost práce s textem interpretací jím vybraného prozaického textu, básně či monologu.
Informace učitele
COLBENZER, H.; MUHAR, F. Dech a hlas. Návod k dobré mluvě. Praha : DAMU, 2001. ISBN 80-85883-82-1 ŠTEMBERGOVÁ - KRATOCHVÍLOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha : DAMU, 1993 KROČA, D. Dětský přednes a současná poezie. Brno : CERM, 2000. ISBN 80-7204-147-9. KROČA, D. Umělecký přednes texty. Brno : CERM, 2000. ISBN 80-7204-180-0. MAŘÍKOVÁ, M. Rétorika. Manuál komunikačních dovedností. Praha : PROFESIONAL PUBLISHING, 2000. ISBN 80-86419-037. ŠTENBERGOVÁ, Š. a kol. Výchova dětského přednašeče. Praha : Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1989. ISBN 80-7068-011-3.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021.