SOp195 Structured Drama

Faculty of Education
Spring 2020
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Tomáš Mohapl Doležal (seminar tutor)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SOp195/01: Thu 5. 3. 15:00–18:50 učebna 19, Fri 6. 3. 9:00–18:50 učebna 19, Thu 16. 4. 15:00–18:50 učebna 19, Fri 17. 4. 9:00–18:50 učebna 19, T. Mohapl Doležal
Prerequisites
Sturcture of a lesson and its realization, work with children Presumtions: - Active and regulary attendance in lessons - Attendance of educational programs (lessons of dramatical education) - Vindication of independnetly prepared lesson - Attendance of collectively prepared educational program and its evaluation - Studies of specialized literature
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will learn to create larger thematic units built on a story or other type of contiguous action that will enable them to learn to solve problems by actively identifying themselves with fictitious roles and situations, exploring ideas, events, and relationships.
Learning outcomes
Students will be able to apply structuring drama lessons within the selected cross-curricular subject of RVP ZV.
Syllabus
  • 1. Dramaturgy, dramatic situation, drama 2. Playing in a role, acting in game situations, improvisation. 3. Methods and techniques of structuring 4. The role and role of the teacher in the school drama 5. Preparation and realization of the school drama 6. Reflection of School Drama
Literature
    required literature
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
  • ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
    recommended literature
  • MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
  • Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha : STD, 2001. ISBN 80-901660-4-0.
  • ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80- 7178-355-2.
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Variácie podob výchovnej dramatiky. první. Prešov: FF Prešov, 2003, 178 pp. Lana. ISBN 80-968312-8-3. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Cesta současné školy ke škole tvořivé. 1.vyd. Brno: MSD, 2002, 210 pp. ISBN 80-86633-02-0. info
  • PAVLOVSKA, Marie. Dramatická výchova dnes (Drama tooday). 1st ed. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění Praha, 2001, 161 pp. ISBN 80-901660-4-0. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
  • MORGANOVÁ, Norah and Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
    not specified
  • Webový odkaz na www.drama.cz.
  • SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. Tvořivá dramatika, 2000, č.3.
Teaching methods
practicum, role-play method, lecture, discussion, dramatization, observation, independent work
Assessment methods
oral examination
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Spring 2018, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/SOp195