SOp216 Course 1 - Meet Up

Faculty of Education
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites
The subject is an obligatory part of present and bachelory specialization Social pedagogic and free time education.
Presumtions: Active involvement to activities in the course, seberealization by preparing and processing of the tasks.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Meeting of students in a new collectice, selfexperience and selfcognition activitties, leisure time activities in nature, forms of work in leisure time.
At the end of the course, the students will be able:
- Reflect their own individual experience as a prerequisite for quality work as a teacher.
- Outline self cognition outdoor techniques.
- Use particular specific standards for the work with clients in leisure time activities.
Syllabus
  • Students by active particiating go through the first freetime activities, which are conciped so as to allow closer nonformal meeting out of enviroment of pedagogical faculty and at the same time to allow cognition of new aspects of own personality.
Literature
  • ZAPLETAL, M. (ed.) Hry Jaroslava Foglara. Praha : Olympia, 2000.
  • BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha : Dialog, 1992.
  • CHOUR, J. Receptář her Náměty a návody pro vedoucí dětí a mládeže. Praha : Portál, 2000.
  • BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně i venku. Praha : Portál, 2002.
  • MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc : Hanex, 2000.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 1998.
  • HANZÁLEK, M. (ed.) Fond her sborník programů a her Instruktorů. Brno : 2003.
  • NEUMANN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha : Portál, 1998.
  • VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2000.
  • BAKALÁŘ, E. Nové psychohry Praha : Portál, 1998.
  • ŠIMAK, J. Lidské pudy a emoce. Praha : NLN, 1995.
  • ZAPLETAL, M. aj. Zlatý fond her. Praha : Mladá Fronta, 1990.
  • MÁTEJOVÁ, Z. Teorie a praxe muzikoterapie. Bratislava : UJAK, 1991.
  • BARTŮNĚK, D. Hry v přírodě s malými dětmi.Praha : Portál, 2001.
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992.
  • ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her, svazky I - IV (Hry v přírodě, Hry v klubovně, Hry na hřišti a v tělocvičně, Hry ve městě). Praha : Laprez, 1995.
  • BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001.
  • BAKALÁŘ, E., KOPSKÝ, V. I dospělí si mohou hrát. Praha : Pressfoto ČTK, 1987.
  • CAMPBELLOVÁ, J. Techniky Arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.
  • MASTERS, R.; HOUSTON, J. Naslouchej svému tělu. Praha : Pragma, 1993.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha : Portál, 1998.
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry v tělocvičně. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 243 s. ISBN 80-7178-555-5. info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 325 s. ISBN 80-7178-405-2. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Předposlední psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 167 s. ISBN 80-7178-447-8. info
  • Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Psychohry. Edited by Bohuslav Blažek. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1995, 186 s. ISBN 8070211393. info
Teaching methods
Hands-on training in the nature.
Assessment methods
Teaching methods: course (3 day outdoor training).
The course is finished by: credit.
Credit requirements: Active participation and involvement in the planned activities. Hand in the written reflexion and evaluation.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 3 dny na počátku semestru.
The course is also listed under the following terms Autumn 2017, Autumn 2018, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/SOp216