SOp237 Filosofické aspekty sociálních věd

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A. (cvičící)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp237/01: Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 16:00–17:50 učebna 39, M. Bielik, M. Černý, M. Kaplánek, F. Trapl
Předpoklady
NOW( SOp231 Interkulturní psychologie )
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU. Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření. Je vyučován jako jeden integrovaný kurz s Psychologické aspekty socio-kulturně odlišných prostředí (SOp231). Kurzy není možné absolvovat odděleně! Předpokladem je orientace v ostatních psychologických disciplínách (obecná psychologie, vývojová psychologie, sociální psychologie).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poukázat na současné změny mezi pojetím přírodních a sociálních věd, na 1) sbližování jejich východisek, 2) na odlišnosti fenoménů, na které se dané větve soustředí. Tuto problematiku studentům předestírá optikou technických, sociálních, humanitních i přírodních věd. Cílem kurzu je přivést studenta k vlastní myšlenkové reflexi sociálních aspektů reality. Kombinuje přístupy psychologické, filosofické, pedagogické i sociologické.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
• pochopit roli vědy v životě člověka
• charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd
• porozumět odlišnostem v metodologii přírodních a sociálních věd
• vysvětlit příčiny částečného sbližování východisek obou větví věd
• kriticky číst a interpretovat texty
• kriticky uvažovat nad tématem umělé inteligence a jejího vztahu k sociálně pedagogické praxi
• kriticky vnímat význam psychologie v procesu učení
• kriticky reflektovat poznatky multikulturní psychologie
• chápat vztah mezi etikou a morálkou a dokáže ho promítnout do své sociálně pedagogické praxe
Osnova
  • 21.9. Úvodní hodina, představení východisek, fenomenologie, pragmatismus, vztah věd, argumentace.
  • 5.10. Role tělesnosti v procesu poznávání a strukturace významů, Damasio a rovnováha
  • 12.10. Jak myslíme a poznáváme? Mozek v kádi nebo v těle?
  • 19.10 Od humanitní k pozitivistické vědě = shrnutí předchozích diskusí a formulace výsledku, tj. změny paradigmatu v 19. stol., nastolení otázky, jaká věda je pedagogika
  • 26.10. Pedagogika a prostředí: strukturace pojmů a utváření významů, architektura vzdělávacích prostředí
  • 2.11. Umělá inteligence, distribuovaná kognice
  • 9.11. Pedagogika jako sociální anebo jako humanitní věda
  • 16.11. Digitální pedagogika, koncept onlife ontologie a epistemologie
  • 23.11 Estetika a její role v poznávání, Johnson, Lakoff, Dewey
  • 30.11. Kritika deterministických pojetí (sociální) pedagogiky
  • 7.12. Idea univerzity, smysl univerzitního vzdělávání
  • 14.12. Rozdílná východiska anglosaské „social work“ a české sociální pedagogiky, reflexe, diskuse
Literatura
    povinná literatura
  • FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce : jak infosféra mění tvář lidské reality. Translated by Čestmír Pelikán. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 273 stran. ISBN 9788024638034. info
  • ŠÍP, Radim. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 471 s. ISBN 978-80-210-9377-5. info
  • LAKOFF, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci : co kategorie vypovídají o naší mysli. Edited by Dominik Lukeš. Vydání první. Praha: Triáda, 2006, 655 strana. ISBN 808613878X. info
  • DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Translated by Lucie Bankovská Motlová - Alžběta Hesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2000, 259 stran. ISBN 8020408444. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
    doporučená literatura
  • Johnson, M. (2008). The meaning of the body: Aesthetics of human understanding. University of Chicago Press.
  • Černý, M. (2020). Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa: k problémům filosofie informace. Brno: Masarykova univerzita
  • Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
  • DAMASIO, Antonio R. The strange order of things : life, feeling, and the making of cultures. New York: Pantheon Books, 2018, xi, 310. ISBN 9780307908759. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Třetí vydání. Praha: Portál, 2010, 220 stran. ISBN 9788073677091. URL info
  • LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 280 s. ISBN 80-7294-071-6. info
Výukové metody
přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři. Aktivní účast na výuce a diskusích. Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou.

Podoba zkoušky:
Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob. Student k ní v předstihu 5 pracovních dní odevzdá kritickou esej (v rozsahu 5-10 normostran včetně zdrojů) reflektující vybrané dílo ze seznamu doporučené četby. V ní identifikuje filosofické přístupy a prameny díla a kriticky je reflektuje.
Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.