SP0070 Education of Individuals with Hearing Impairment

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 22. 4. 8:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 29. 4. 8:00–13:50 Virtuální místnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
After completion of this course the student will be able to define specifics of care for people with hearing impairment from birth to end of life. The student will deepen knowledge gained in the subject called Basic in the scientific category of hearing impairment and will be able to focus on possibilities of diagnostics of hearing loss; will be able to give details of typical deviations (abnormalities ) in language development of persons with hearing impairment; will be able to rationalize difficulties in their reading comprehension and to know specifics of their writing skills; will focus on possibilities of compensation of hearing loss and specify hearing aids used by handicapped. The student also will learn the fingeralphabets, Lormalphabet and the basics of the Czech sign language on the basic niveau for conversation in the basic fields.
Výstupy z učení
• the student knows the specifics of care for people with hearing impairment from birth to end of life; • • has the theoretical knowledge and practical skills in the field of education of children and pupils with hearing impairment; • • knows interpretation options from / to sign language; • • can describe how to care for communication with people with dual sensory disabilities.
Osnova
  • • Introduction to surdopedy - definition of basic terminological terms. • • Hearing. • • Speech, voice, articulation of hearing impaired individuals. • • Communication. • • Hearing prosthetic. • • Early care - ensure early intervention. • • The possibilities of educating children, pupils and students with hearing impairment. • • The Deaf Community. • • Hearing defect and other combined disabilities. • • History of care for individuals with hearing impairment.
Literatura
    doporučená literatura
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
Výukové metody
Expert text study, continuous testing, discussion of expert texts and practical examples. Processing a case study of an individual with hearing impairment as instructed by the teacher.
Metody hodnocení
During the semester, the student completes continuous testing (online) and works out a seminar paper. The topic and form will be specified by the teacher: expert text study, thought map, case study. Information will be updated in the Interactive Syllabus in the MU Information System.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
www.detskysluch.cz• www.cktzj.com• www.ruce.cz• www.ticho.cz• www.pevnost.com• www.lorm.cz• www.teiresias.muni.cz•
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.