SP1003 Komunikace osob se sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 6 x 2 hod. pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bc. Mirka Tylová (cvičící)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude mít student přehled o komunikačních systémech užívaných u osob s postižením sluchu, především o vizuálně-motorických formách komunikace. Budou se orientovat ve výběru vhodných komunikačních forem osob se sluchovým postižením s důrazem na vizuálně-motorické komunikační systémy – tedy využití českého znakového jazyka, znakované češtiny a prstové abecedy.
Výstupy z učení
• student se orientuje v oblasti vizuálně-motorických komunikačních systémů neslyšících
• orientuje se v základech lingvistiky českého znakového jazyka
• osvojí si vybrané vizuálně-motorické komunikační systémy osob s postižením sluchu
Osnova
  • • Vizuálně-motorické komunikační systémy neslyšících - český znakový jazyk, znakovaná čeština, prstová abeceda
  • • Možnosti zápisu znakových jazyků
Literatura
    doporučená literatura
  • MACUROVÁ, Alena a Radka ZBOŘILOVÁ. Jazyky v komunikaci neslyšících : český znakový jazyk a čeština. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018, 315 stran. ISBN 9788024634128. URL info
    neurčeno
  • VOJNAROVÁ, Magdalena. České a moravské znaky - regionální dialekt Neslyšících. Edited by Alena Macurová. 94 stran. info
  • MACUROVÁ, Alena. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Druhé, opravené vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 93 stran. ISBN 9788087218006. info
Výukové metody
ukázky vybraných komunikačních forem a jejich praktický nácvik, domácí příprava, diskuze
Metody hodnocení
praktická zkouška vybraných komunikačních forem
Informace učitele
Zpracování seminární práce/reflexe na některé zvolené téma. Doporučený rozsah 3 strany A4, podmínka je využití zahraničních zdrojů:
• Budování funkční komunikace u dětí s postižením sluchu - dilema ve výběru adekvátního komunikačního systému.
• Využití vizuálně-motorických komunikačních systémů u neslyšících dětí neslyšících rodičů.
• Český znakový jazyk a jeho využití v praxi – možnosti tlumočení.


Povinná literatura
Homoláč, J (1998) Komunikace neslyšících, sociolingvistika: antologie textů. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Hudáková, A., Táborský, J. (2008) Sociolingvistické kapitoly pro tlumočníky pro neslyšící. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
Horáková, R. (2012) Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál.
Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra.


Doporučená literatura
Hronová, A., Motejzíková, J. (2002) Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP.
Komorná, M. (2008) Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
Langer, J., Souralová, E., Horáková, R. (2006) Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé, 1. díl výukového CD–ROMu, vyd. o. s. LORM, Praha.
Langer, J., Souralová, E., Horáková, R. (2009) Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé, 2. díl výukového CD–ROMu, vyd. o.s. LORM, Praha.
Langer, J., Souralová, E., Horáková, R. (2010). Taktilní znakový jazyk – Manuál a CD–ROM k výuce a studiu, vyd. o. s. LORM, Praha.
Leonhardt, A. (2001) Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia.
Macurová, A. (1995) Jazyk v komunikace neslyšících. INFO Zpravodaj FRPSP 3.
Macurová, A. (1996) Proč a jak zapisovat českého znakového jazyka. Speciální pedagogika 6, č. 1, s. 5-19
Macurová, A., Homoláčová, I., Ptáček, V. (1997) Výzkum komunikace neslyšících. Český znakový jazyk. Speciální pedagogika 7, 1997, č. 3, s. 1 - 15.
Macurová, A. (2001) Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika 11, č. 2, s. 69-75
Macurová, A., Bímová, P. (2001) Poznáváme český znakový jazyk II. (Slovesa a jejich typy). Speciální pedagogika 11, č. 5, s. 285 – 295
Macurová, A. (2003) Poznáváme český znakový jazyk IV. (Vyjádření času). Speciální pedagogika 13, č. 2, s. 89 – 98
Motejzlíková, J. (2003) Poznáváme český znakový jazyk V. (Specifické znaky).In Speciální pedagogika, roč. 13, č. 3.
Nebeská, I. (1992) Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H.
Potměšil, M. (2002) Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna.
Potměšil, M. (2004) Všeobecný slovník českého znakového jazyka O-Ž. Praha: Fortuna.
Potměšil, M. (2003) Čtení k surdopedii. Olomouc: UP.
Souralová, E. (2002) Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého.
Štěrbová, D. a kol. (2005) Hluchoslepota – lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: UP.


Hypertextové odkazy:
http://ujkn.ff.cuni.cz/student/materialy-ke-studiu/publikace-periodika
http://ujkn.ff.cuni.cz/student/materialy-ke-studiu/texty-studentu


Multimediální programy:
Dingová, N., Dvořáková, M., Faltínová, R., Okrouhlíková, L., Servusová, J. a kol. (2005) Slovník porodnické terminologie, Praha.
Horáková, R. (2005) Znaková zásoba pojmů z oboru speciální pedagogika, Brno: MU, Rigorózní práce.
Langer, J., Ptáček, V., Dvořák, K. (2004) Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk. Olomouc: UP PdF
Lexikologie pro základní školy. Praha: FFUK, 2003
Potměšil, M. (2002) Zpracování dřeva – terminologická pomůcka. Beroun.
Procházková, A. a kol. (1992) Slovník znakového jazyka pro obor pedagogika a psychologie. Hradec Králové: PedF,
Ptáček, V., Kotvová, M. (1998) Slovník znakové řeči. Praha: PedF UK.
Terminologie pro počítače, internet, tvorbu webových stránek a typografii v českém znakovém jazyce (2003). Praha: ASNEP.
Vysuček, P., Motejzíková, (2003) J. Specifické znaky. Praha: FF UK, Pevnost.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP1003