PdF:SP2005 Diagnostické domény - Informace o předmětu
SP2005 Diagnostické domény
Pedagogická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- 75 % účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy využití Mezinárodní klasifikace funkčních schopnosti, disability a zdraví ve vztahu k identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb žáků.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student: - znát základní charakteristiku systému Family of International Classifications dle Světové zdravotnické organizace (WHO) - orientovat se v základní využívané terminologii mezinárodních klasifikací (termíny zdraví, postižení, well-being). - orientovat se v historických souvislostech vývoje terminologie a modelů postižení ve vztahu k poskytované péči a podpoře - Orientovat se v základních principech Mezinárodní klasifikace nemocí - Orientovat se v základních principech Mezinárodní klasifikace funkční schopnosti, disability a zdraví - Znát základní schéma Obrazu zdraví a jeho jednotlivých komponent - Chápat souvislosti využití mezinárodních klasifikací dle WHO v procesu identifikace speciálních vzdělávacích potřeb u jedinců - Znát souvislosti vývoje standardizované speciálně pedagogické diagnostiky v České republice - Orientovat se v klíčových dokumentech vztahujících se k procesu standardizované speciálně pedagogické diagnostiky (Katalogy posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb; Jednotná pravidla pro poskytování služeb ŠPZ) - Znát klíčové dokumenty definující podmínky speciálně pedagogické diagnostiky dle specializační profilace studenta
- Osnova
- Osnova: Význam Světové zdravotnické organizace a jejich činností Family of International Classifications (FIC) a charakteristika jejího obsahu Základní terminologie zdraví - postižení - well-being. Modely postižení a jejich vztah k terminologii (FIC). Mezinárodní klasifikace nemocí a její základní charakteristika. Mezinárodní klasifikace funkční schopnosti, disability a zdraví a její charakteristika. Vymezení Obrazu zdraví (základního koncepčního schématu) a jeho komponent. Využití principů FIC ve speciálně pedagogické praxi v České republice. Vývoj standardizované speciálně pedagogické diagnostiky v České republice a charakteristika klíčových dokumentů (Katalogy posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb; Jednotná pravidla pro poskytování služeb ŠPZ). Využití standardizovaných pravidel v kontextu specializovaných poradenských pracovišť (SPC se zaměřením na podporu žáků s konkrétním typem speciálních vzdělávacích potřeb).
- Literatura
- doporučená literatura
- Valenta, M. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: PdF UP.
- Baslerová, P. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: PdF UP.
- Čadová, E. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: PdF UP.
- Kucharská, A. a kol. (2007) Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: IPPP.
- neurčeno
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
- MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
- SPOUSTA, Vladimír. Speciálně pedagogická diagnostika etopedická. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 105 s. ISBN 80-210-1261-7. info
- Výukové metody
- Seminář, výukové prezentace, příklady dobré praxe.
- Metody hodnocení
- Kolokvium. Na základě zvolené kazuistiky (student může využít již zpracovaný případ) sestaví student "celkový obraz zdraví jedince" dle schématu (komponent a příslušných domén) uvedeného v Mezinárodní klasifikaci funkčních schopností, disability a zdraví (85 %). Docházka (10 %) Aktivní účast ve výuce (5 %).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2026, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2026/SP2005