SP2005 Diagnostické domény

Pedagogická fakulta
jaro 2026
Rozsah
0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
75 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy využití Mezinárodní klasifikace funkčních schopnosti, disability a zdraví ve vztahu k identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb žáků.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student: - znát základní charakteristiku systému Family of International Classifications dle Světové zdravotnické organizace (WHO) - orientovat se v základní využívané terminologii mezinárodních klasifikací (termíny zdraví, postižení, well-being). - orientovat se v historických souvislostech vývoje terminologie a modelů postižení ve vztahu k poskytované péči a podpoře - Orientovat se v základních principech Mezinárodní klasifikace nemocí - Orientovat se v základních principech Mezinárodní klasifikace funkční schopnosti, disability a zdraví - Znát základní schéma Obrazu zdraví a jeho jednotlivých komponent - Chápat souvislosti využití mezinárodních klasifikací dle WHO v procesu identifikace speciálních vzdělávacích potřeb u jedinců - Znát souvislosti vývoje standardizované speciálně pedagogické diagnostiky v České republice - Orientovat se v klíčových dokumentech vztahujících se k procesu standardizované speciálně pedagogické diagnostiky (Katalogy posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb; Jednotná pravidla pro poskytování služeb ŠPZ) - Znát klíčové dokumenty definující podmínky speciálně pedagogické diagnostiky dle specializační profilace studenta
Osnova
Osnova: Význam Světové zdravotnické organizace a jejich činností Family of International Classifications (FIC) a charakteristika jejího obsahu Základní terminologie zdraví - postižení - well-being. Modely postižení a jejich vztah k terminologii (FIC). Mezinárodní klasifikace nemocí a její základní charakteristika. Mezinárodní klasifikace funkční schopnosti, disability a zdraví a její charakteristika. Vymezení Obrazu zdraví (základního koncepčního schématu) a jeho komponent. Využití principů FIC ve speciálně pedagogické praxi v České republice. Vývoj standardizované speciálně pedagogické diagnostiky v České republice a charakteristika klíčových dokumentů (Katalogy posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb; Jednotná pravidla pro poskytování služeb ŠPZ). Využití standardizovaných pravidel v kontextu specializovaných poradenských pracovišť (SPC se zaměřením na podporu žáků s konkrétním typem speciálních vzdělávacích potřeb).
Literatura
    doporučená literatura
  • Valenta, M. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: PdF UP.
  • Baslerová, P. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: PdF UP.
  • Čadová, E. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: PdF UP.
  • Kucharská, A. a kol. (2007) Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: IPPP.
    neurčeno
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Speciálně pedagogická diagnostika etopedická. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 105 s. ISBN 80-210-1261-7. info
Výukové metody
Seminář, výukové prezentace, příklady dobré praxe.
Metody hodnocení
Kolokvium. Na základě zvolené kazuistiky (student může využít již zpracovaný případ) sestaví student "celkový obraz zdraví jedince" dle schématu (komponent a příslušných domén) uvedeného v Mezinárodní klasifikaci funkčních schopností, disability a zdraví (85 %). Docházka (10 %) Aktivní účast ve výuce (5 %).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.