SP2105 Diagnostic Domains of Pupils with Speech Disorders and Hearing Impairments

Faculty of Education
Spring 2023
Extent and Intensity
0/4/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP2105/Kombi01: Sat 18. 2. 8:00–13:50 učebna 1, Sat 25. 2. 14:00–19:50 učebna 1, Fri 10. 3. 14:00–19:50 učebna 1, I. Bytešníková, I. Jůzová, L. Vrbecká Doležalová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Diagnostic domains of pupils with impaired communication ability: Objective of the course in terms of learning outcomes and competences The aim of the course is to acquaint students with the specifics of diagnostics of impaired communication skills in children and pupils with impaired communication ability, with the organization of counseling facilities, with the possibilities of interdisciplinary cooperation within the complex diagnostic process, as well as with the relevant legislative measures Diagnostic domains of pupils with hearing impairment: Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to deepen students' knowledge of hearing disorders and methods of surdopedic diagnostics, acquire detailed information about objective and subjective hearing tests, comprehensive examination, possibilities of cooperation of special pedagogue with other specialists - phoniatrist, ENT physician, psychologist and neurologist. The course also includes information reflecting current legislative conditions for provision of counseling services in schools and school counseling facilities, in other facilities that perform special pedagogical diagnostics of deaf people. There will be discussed the possibilities of correction of auditory defects and the use of auditory prostheses and tools used to evaluate the benefits of these compensatory aids.
Learning outcomes
Diagnostic domains of pupils with impaired communication ability: orientation in the possibilities of interdisciplinary cooperation within the diagnostic process; orientation in staffing, activities and services realized in these facilities; orientation in key areas of diagnosis of impaired communication skills in pupils with impaired communication Diagnostic domains of pupils with hearing impairment: Orientation in the possibilities of diagnosing hearing impairments at an early age, in the period of preparation for compulsory school attendance and vocational training for children and pupils with hearing impairment; the ability to discuss the appropriateness of assigning an individual with hearing impairment to the appropriate facility, according to available information; orientation in the possibilities of auditory prostheses and in rehabilitation procedures in hearing impaired individuals.
Syllabus
  • Diagnostické domény žáků se SP: Diagnostické metody a techniky používané v surdopedické praxi - hodnocení a interpretace výsledků objektivních zkoušek sluchu. • Diagnostické metody a techniky používané v surdopedické praxi - behaviorální metody, hodnocení a interpretace výsledků subjektivních zkoušek sluchu. • Význam diferenciální diagnostiky a mezioborové spolupráce v diagnostickém procesu. • Nástroje pro hodnocení sluchového vnímání a jazykových schopností dětí s postižením sluchu v raném věku. • Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u dětí s postižením sluchu v předškolním věku, mezioborová spolupráce. • Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u žáků s postižením sluchu ve školním věku, mezioborová spolupráce. • Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u žáků s postižením sluchu ve středním školním věku, v období dospívání a adolescence, mezioborová spolupráce. • Funkční gramotnost - problematika porozumění čtenému textu u neslyšících, hodnocení čtenářských dovedností.
Literature
    recommended literature
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Raná intervence z logopedického hlediska (Erly Intervention from the Perspective of Speech Therapy). Speciální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze - PdF, 2002, vol. 12, No 2, p. 98-101. ISSN 1211-2720. info
  • KUDELOVÁ, Ivana and Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství : příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 124 s. ISBN 9788024726663. URL info
  • BARTOŃOVÁ, Miroslava and Jarmila PIPEKOVÁ. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do služeb v ČR - projekt EQUAL (Integration/inclusion of intergative counselling to services in the Czech republic - project EQUAL). In VÍTKOVÁ, Marie. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do systému služeb v České republice. Brno. Brno: MSD, 2005, p. 56-60, 4 pp. MSD. ISBN 80-86633-31-4. info
  • HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
Teaching methods
consultation, class discussion, homework
Assessment methods
70% compulsory attendance; colloquium, written test (it is necessary to successfully cope with 75 % correct answers), oral part
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 2 bloky pro kombinované studium.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2023/SP2105