SP2112 Logopedie a surdopedie 2 - NKS

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2112/Kombi01: Pá 18. 11. 14:00–19:50 učebna 53, Pá 16. 12. 14:00–19:50 učebna 53, B. Chleboradová
SP2112/Prez01: St 10:00–11:50 centrum, kromě St 26. 10., B. Chleboradová
Předpoklady
Úspěšné ukončení předmětu SP2111
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je studenty seznámit s poznatky z oblasti diagnostiky a realizace terapeutických postupů u vybraných forem narušené komunikační schopnosti, studenti se dále seznámí s možnostmi spolupráce s rodinou, školou a dalšími odborníky v rámci komplexního přístupu.
Výstupy z učení
Student zná klasifikaci, etiologii a symptomatologii vybraných forem narušené komunikační schopnosti; • orientuje se v diagnostických přístupech a metodách u vybraných forem narušené komunikační schopnosti; • ovládá terapeutické přístupy; • zná možnost mezioborové spolupráce.
Osnova
  • • Vybrané formy narušené komunikační schopnosti - vymezení, etiologie, diagnostika, terapie. Narušená komunikační schopnost jako speciální vzdělávací potřeba, možnosti podpory. . Diagnostický proces - spolupráce s žákem, zákonnými zástupci a pedagogy. Možnosti mezioborové spolupráce. Výstupy diagnostického procesu. • Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika systémů, specifika výběru vhodného komunikačního systému
Literatura
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt a Viktor LECHTA. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Translated by Magda Wdowyczynová. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 228 stran. ISBN 9788026203643. info
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
  • LECHTA, Viktor a KOL. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005, 392 s. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 8071788015. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, praktická cvičení.
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška; zpracování případové studie klienta s narušenou komunikační schopností – návrh postupu rozvoje komunikační schopnosti
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.