SP2172 Logopedie a surdopedie 2 - sluchové postižení

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Hlavičková (cvičící)
Garance
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2172/Kombi01: So 4. 11. 8:00–13:50 učebna 53, So 2. 12. 8:00–13:50 učebna 53, Z. Hlavičková
SP2172/Prez01: St 11:00–12:50 učebna 19a, Z. Hlavičková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si osvojí schopnosti a praktické dovednosti v oblasti rozvoje komunikačních dovedností jedinců se sluchovým postižením; seznámí se s možnostmi úprav textů pro čtenáře se sluchovým postižením a jejich využitím v praxi; v možnostech uplatnění osob se sluchovým postižením na trhu práce ; v systému tlumočnických služeb; v oblasti sociálních služeb u osob se sluchovým postižením a osob s hluchoslepotou.
Výstupy z učení
• Student zná klasifikaci, etiologii a symptomatologii sluchového postižení. • Student se orientuje v oblasti specifik recepce psaného textu u osob se SP. • Student dokáže popsat dopad sluchového postižení na kvalitu života od raného věku až po stáří. • Student se orientuje v oblasti profesního uplatnění osob se SP. • Student umí popsat význam a sytém tlumočnických služeb pro osoby se SP.
Osnova
  • • Klasifikace sluchových vad podle různých kritérií. • Čtení s porozuměním a úprava textů pro SP. • Sekundární a terciární vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. • Profesní orientace a profesní příprava žáků se sluchovým postižením. • Profesní uplatnění osob se sluchovým postižením. • Problematika sluchového postižení v dospělosti a ve stáří. • Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením. • Vizuálně - motorické komunikační systémy a jejich užití praxi - český znakový jazyk, znakovaná čeština, prstová abeceda. • Hluchoslepota.
Literatura
    povinná literatura
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
    neurčeno
  • Potměšil
  • POTMĚŠIL, Miloň. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 stran. ISBN 9788021051843. info
  • DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
  • HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse
Metody hodnocení
Úprava textu pro čtenáře se sluchovým postižením. Zpracování případové studie reflektující dosaženou úroveň komunikačních dovedností a jazykových kompetencí jedince se sluchovým postižením. Ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SP2172