SP2221 Oftalmopedie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/3/0. 2 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2221/Kombi01: Pá 15. 3. 8:00–13:50 učebna 12, Pá 19. 4. 8:00–13:50 učebna 50, Pá 26. 4. 8:00–13:50 učebna 53, P. Röderová
SP2221/01: Čt 9:00–11:50 učebna 53, P. Röderová
Předpoklady
SP2902
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními diagnostickými metodami vyšetření funkčního vidění u dětí se zrakovým postižením, dospělých a seniorů se zrakovým postižením a osob s kombinovaným postižením v kontextu podpory a intervence. Studenti se seznámí se speciálně pedagogickými testy vyšetření zrakových funkcí a dovedností, s činností zrakových terapeutů, intervenčními, rehabilitačními a reedukačními postupy v oboru zrakové terapie.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat působnost a rozsah práce zrakového terapeuta včetně legislativního ukotvení
- orientovat se v diagnostických metodách vyšetření zrakových funkcí a zrakových dovedností u dětí a dospělých se zrakovým postižením a osob s kombinovaným postižením
- porozumět intervenčním, rehabilitačním a reedukačním postupům v oboru zrakové terapie
- využívat speciálně pedagogické diagnostické testy zrakových funkcí
Osnova
  • • Zraková terapie a mezioborová spolupráce
  • • Projevy zrakového oslabení a zrakového postižení v kontextu zrakové a školní práce
  • • Vliv oslabení zrakových funkcí na psychomotorický vývoj dítěte
  • • Diagnostika zrakových funkcí a zrakových dovedností v rámci funkčního vyšetření zraku
  • • Specifika intervence a podpory zrakového vnímání na základě speciálně pedagogické diagnostiky oftalmopedické a funkčního vyšetření zraku se zřetelem na věk klienta
  • Intervenční, rehabilitační a reedukační postupy v oboru zrakové terapie a jejich význam pro život člověka s postižením zraku/ s kombinovaným postižením
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra. Speciálněpedagogická diagnostika oftalmopedická. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 54 s. ISBN 978-80-210-9590-8. Čítárna Munispace info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých : jak efektivně využít slabý zrak. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2007, 39 s. ISBN 9788072549498. info
    doporučená literatura
  • BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7315-264-2. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
  • Functional vision : a practitioner's guide to evaluation and intervention. Edited by Amanda Hall Lueck. New York: AFB Press, American Foundation for the Blind, 2004, xx, 521. ISBN 9780891288718. info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 203 s. ISBN 8072544764. info
    neurčeno
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, s. 671-137. ISBN 9780195094893. info
Výukové metody
přednáška, video, diskuse, simulace
Metody hodnocení
Seminární práce, závěrečné zkoušení Účast min. 70%.
Navazující předměty
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP2221