SP2332 Poruchy chování 2

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Jitka Doležalová (zapisovatel)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (zapisovatel)
Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (zapisovatel)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2332/Kombi01: Pá 22. 9. 8:00–13:50 učebna 5, Pá 29. 9. 8:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 20. 10. 8:00–13:50 učebna 5, K. Červenka
SP2332/Prez01: St 9:00–11:50 centrum, K. Červenka
Předpoklady
Poruchy chování 1 - poradenství, diagnostika a intervence
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogické intervence. Seznámit je se základními koncepčními východisky a naučit je pracovat se základními intervenčními technikami v individuální/skupinové práci s dítětem s problémy/s poruchami chování v podmínkách rodiny, školy, institucionální výchovy.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu bude student uplatňovat strategie intervence v případové práci na systémové/skupinové/individuální úrovni.
Osnova
  • • Inkluzivní trendy v institucionální výchově/Standardy ústavní výchovy/Kontext individuální intervence
  • • Koncept resilience a inkluze ve speciálněpedagogické intervenci
  • • Specifika intervence v kontextu odlišných potřeb cílové skupiny: Internalizované poruchy chování/Extrenalizované poruchy chování
  • • Intervenční koncepce. Metody intervence - formy, témata
  • • Intervence 3P
  • • Multioborová spolupráce při intervenci
  • •Intervence u dětí s PECh z pohledu terapie a psychoterapie
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Vydání první. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015, 57 stran. ISBN 9788074811388. info
  • BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 208 s. ISBN 9788074760204. info
Výukové metody
Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Případová práce. Samostudium.
Metody hodnocení
Zkouška, průběžné studium textů. Podmínky budou upřesněny na začátku výuky.
Informace učitele
doporučená literatura
Studie o právech dítěte. (1. vyd.) Brno: Česko-britská o.p.s., 2011.


Ševčík, D. (2011). Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence (1. vyd.) Praha: Portál.


Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. (1. vyd.) Praha: Grada Publishing


Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2015). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele (Vydání třetí). Praha: Portál.


Felcmanová, L., Habrová, M., Katalog podpůrných opatření PRO ŽÁKY S POTŘEBOU PODPORY VE VZDĚLÁVÁNÍ Z DŮVODU SOCIÁLNÍHO ZNEVÝHODNĚNÍ. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn/katalog-szn.pdf


Furman, B. (2015) Nikdy není pozdě na šťastné dětství: jak překonat minulost. (1. vyd.) Praha: Portál.


Kořínek, P. (2015) V panelech a bublinách: kapitoly z teorie komiksu. Praha : Akropolis


Křivohlavý, J. (2004). Jak přežít vztek, zlost a agresi. (1. vyd.) Praha: Grada Publishing, a.s.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SP2332