SP2332 Behavioral Disorders 2

Faculty of Education
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/3/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP2332/Kombi01: Sat 15. 10. 8:00–13:50 učebna 52, Sat 5. 11. 8:00–13:50 učebna 52, Sat 12. 11. 8:00–13:50 učebna 52, V. Linhartová
SP2332/01: Thu 12:00–14:50 učebna 52, except Thu 27. 10., V. Linhartová
Prerequisites
Behavioral Disorders 1 - Counseling, Assessment and Intervention
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to strengthen the competences of students in the field of specialneeds intervention. They will learn to use basic techniques for intervention at individual/group level with the focuse on a child at risk, with challenging behavior in terms of family, school, institutional education.
Learning outcomes
After the successful passing of the course the student will have the knowledge how to apply intervention in case the work on the system/group/individual level.
Syllabus
  • • The inclusive trends in residential care /standards in residential care and its context at individual level
  • • The concept of resilience and inclusion in specialneeds intervention
  • • Specifics of the interventions in the context of the needs of the different target groups: Internal and external behavioral disorders
  • • Intervention methods, forms, topics
  • • Intervention 3P
  • Multidisciplinarity in intervention
  • • Therapy and psychotherapy in intervention of children with BD
  • •Intervention of children with Autism Spectrum Disorders
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni, 2010, 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
    recommended literature
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi (Intervention for Inclusion). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 pp. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Vydání první. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015, 57 stran. ISBN 9788074811388. info
  • BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 208 s. ISBN 9788074760204. info
Teaching methods
Class discussions, projects in team,reading, practicing expressive therapy, case management, self-studies.
Assessment methods
Exam, project - guideline for intervention in class or individual intervention, minor assignments during the semester
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 3 bloky pro kombinované studium.
The course is also listed under the following terms Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/SP2332