SP2771 Sluchová protetika

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu je seznámit studenty s možnostmi sluchové protetiky u osob se sluchovým postižením. Při seznámení se se softwarem pro nastavování sluchadel a dalšího příslušenství studenti získají základní přehled o funkci sluchadel, podstatných parametrech akustického párování a návazných funkcích bezdrátových zařízení. Prostřednictvím pomůcek lze pro studijní účely simulovat různé stupně sluchových vad a pomocí stetoclipu aurálně sledovat změny v nastavení sluchadel. Zejména se jedná o tyto funkce: výstup sluchadla, jeho zisk pro příp. klienta s konkrétním druhem sluchového postižení, které studenti mohou různě simulovat.
Výstupy z učení
Student podrobně zná speciálněpedagogické diagnostické nástroje hodnotící přínos kompenzačních pomůcek (sluchadel a kochleárních implantátů) u dětí, žáků a studentů s postižením sluchu; student zná speciálněpedagogické diagnostické nástroje a postupy určující vhodnost využití bezdrátových doplňků u dětí, žáků a studentů s postižením sluchu.
Osnova
  • • Kompenzační pomůcky - sluchadla závěsná, kostní a kochleární implantáty - základní přehled o funkci sluchadel a kochleárních implantátů, podstatných parametrech jejich nastavení, akustického párování a návazných funkcích bezdrátových zařízení. • Stetoclip pro poslech funkčnosti sluchadel - prostřednictvím této pomůcky lze aurálně sledovat změny v nastavení sluchadel. Student se tak naučí ověřovat funkčnost sluchadel.
  • • Roger technologie, FM technologie SmartLink+, přijímač k FM technologii a iSense Micro - studenti se seznámí a sami si vyzkouší, že sluchadla zajišťují slyšitelnost všech významných zvuků a výstupní signál je udržován v zachovaném dynamickém rozsahu sluchu. Ovšem v akusticky náročných situacích je třeba kromě adekvátního frekvenčně-specifického zesílení sluchadel nutné zajistit co nejvyšší poměr signál-šum (SNR/ signal-to-noise ratio). To bude umožněno při práci s bezdrátovými doplňky, kdy lze pro studijní účely simulovat zprostředkování zřetelného signálu řeči.
  • • Easy Fit Set + čistící sada sluchadel a čistících ubrousků - na základě využití těchto pomůcek se studenti naučí zajistit základní údržbu kompenzačních pomůcek jedinců s postižením sluchu.
Literatura
    povinná literatura
  • DRŠATA, Jakub a Radan HAVLÍK. Foniatrie - sluch. Edited by Viktor Chrobok. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015, 374 stran. ISBN 9788073111595. info
  • ŠLAPÁK, Ivo, Klára BARTOŇKOVÁ, Linda FLORIANOVÁ, Gabriela FORSTOVÁ, Alice FRYČKOVÁ, Dagmar HOŠNOVÁ, Josef MACHAČ, Michaela MÁCHALOVÁ, Kateřina MALINOVÁ, Martina ONDROVÁ, Kateřina SOBOTKOVÁ a Milan URÍK. Dětská otorinolaryngologie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013, 333 s. Aeskulap. ISBN 978-80-204-2900-1. info
  • DLOUHÁ, Olga a Libor ČERNÝ. Foniatrie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012, 152 s. ISBN 9788024620480. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • Pediatric audiology casebook. Edited by Jane Reger Madell - Carol Ann Flexer. New York: Thieme, 2011, xvi, 280. ISBN 9781604063844. info
  • HAVLÍK, Radan. Sluchadlová propedeutika. Vydání první. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2007, 209 stran. ISBN 9788070134580. info
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse
Metody hodnocení
Písemný test (k úspěšnému splnění je potřeba zodpovědět 75% otázek).
Informace učitele
doporučená literatura
Allen, G. Susan (2015) Auditory perception test for the hearing impaired. San Diego: Plural Pub., Inc.
Easterbrooks, R. Susan a Ellen L. Estes (2007) Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language: a guide for educators and families, Thousand Oaks: Corwin Press.
Fitzpatrick, M. Elizabeth a Suzanne P. Doucet (2013) Pediatric audiologic rehabilitation: from infancy to adolescence, New York: Thieme.
Gifford, H. René (2013) Cochlear implant patient assessment: evaluation of candidacy, performance, and outcomes, San Diego: Plural Pub., Inc.
Horáková, Radka (2006) Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
Hricová, Lenka a Lenka Doležalová (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, Miroslava a Ilona Bytešníková et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.