SP2791 Raná logopedická a surdopedická intervence

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2791/Kombi01: Pá 18. 11. 14:00–19:50 učebna 51, Pá 2. 12. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 9. 12. 14:00–19:50 učebna 51, Pá 16. 12. 8:00–13:50 učebna 51, I. Bytešníková, R. Horáková
SP2791/01: Po 9:00–12:50 učebna 51, kromě Po 24. 10., I. Bytešníková, R. Horáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s intervencí u dětí s identifikovatelným rizikem vývoje řeči a jazykových schopností a dětí potenciálně rizikových. Na konci předmětu bude student znát způsoby intervence v období nezáměrné a záměrné komunikace, bude seznámen s možnostmi hodnocení krmení a orálních schopností v různých fázích vývoje a bude schopen vysvětlit specifika terapie v oblasti krmení a orálních schopností. V rámci rané logopedické intervence budou studenti seznámeni s výukovými materiály v podobě videonahrávek reflektujících specifická témata: Podpora komunikace matka-dítě v prostředí novorozenecké JIP nebo jednotky intermediární péče; Klokánkování; Hodnocení orálních reflexů; Kojení- interakce máma-dítě; Alternativní způsoby krmení; Stavy novorozence; Interaktivní čtení. Student se rovněž bude orientovat v oblasti hodnocení sluchového vnímání dětí raného věku a nutnosti vizuální podpory v oblasti rozvoje funkční komunikace. Předmět odráží aktuální pojetí logopedické intervence zaměřené na děti raného věku.
Výstupy z učení
Student se orientuje v kategorizaci dětí s identifikovatelným rizikem a potenciálně identifikovatelným rizikem ve vývoji komunikační schopnosti; ovládá specifika vývoje řeči a jazykových schopností v raném věku; orientuje se v intervenci u dětí v období nezáměrné a záměrné komunikace; umí uvažovat o možnostech intervence u dětí v raném věku včetně dětí vysoce rizikových. Student je schopen zhodnotit reakce dítěte na zvukové podněty a ovládá nástroje pro hodnocení sluchového vnímání dětí raného věku. Orientuje se v oblasti budování funkční komunikace, tedy využití vizuálně motorických systémů komunikace u neslyšících nebo využití auditivně verbální metody u dětí s využitelnými zbytky sluchu.
Osnova
  • Vymezení rané logopedické intervence, situace v zahraničí a ČR. Okruh dětí rané logopedické intervence – děti s identifikovatelným rizikem a potenciálně identifikovatelným rizikem vývoje komunikační schopnosti. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. Orální reflexy. Orofaciální terapie. Senzomotorická stimulace. Diagnostické postupy a materiály, diferenciace dle věku a obtíží. Specifika sběru a analýzy anamnestických údajů v raném věku. Model mezioborové spolupráce. Terapeutické postupy a materiály aplikované v naší i zahraniční praxi. Intervence zaměřená na interakci rodič- dítě. Analýza případových studií – diagnostické postupy. Analýza případových studií – terapeutické postupy.
Literatura
    povinná literatura
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu : funkční hodnocení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 124 stran. ISBN 9788021081307. 2017. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 286 stran. ISBN 9788021075610. 2014. info
    doporučená literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 262 s. ISBN 978-80-210-8659-3. 2017. info
  • HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi : od narození do tří let. Translated by Kateřina Slavíková. Vydání první. Praha: Portál. 167 stran. ISBN 9788073676124. 2009. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Student zpracuje seminární práci reflektující téma rané logopedické intervence v české i zahraniční odborné literatuře v rozsahu cca 2-3 strany formátu A4. Rozprava nad vybranými tématy.
Informace učitele
Další literatura: Ciccotti, S. (2008) Rozumíte svému děťátku? Zajímavé psychologické experimenty pro lepší pochopení nejmenších dětí. Praha: Portál. Publishing. Dokoupilová, M., Fišárková, B. & Novotná L. (2009). Narodilo se předčasně: průvodce péčí o nedonošené děti. Praha: Portál. Fábianová, A. (2014). Orofaciálna a bazálna stimulácia. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Fendrychová, J., & Borek, I. (2007). Intenzivní péče o novorozence. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. Kapalková, S. et al. (2010). Hodnotenie komunikačních schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov v Bratislave. Kapalková, S., & Dušeková, Ľ. (2005). Vývin gest v ranom veku In Lechta, V. a kol. Logopaedica VIII Zborník slovenskej asociácie logopédov. Bratislava: Liečreh Gúth. Lang, S. (2002). Breastfeeding special care babies. Edinburgh: Baillière Tindall. Love, R. J., Wanda, G. W. (2009) Mozek a řeč: Neurologie nejen pro logopedy. Owens, R. E: Language development: An introduction. (2008). Boston: Allyn and Bacon. Oravkinová, Z. Raná logopedická intervencia u detí s rázštepom pery a podnebia. (2010). Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateĺstvo. Rossetti, L. M. (2001) Communication intervention. Birth to three. Canada: Singular. Slančová, D. Štúdie o detskej reči. (2008). Prešov: Filozofická fakulta. Průcha, J. (2011) Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, Vatera, W., & Boudzio, M. (1996). Od prvního hlasu k prvním slovům. Metodická příručka. Praha: Tech Market. Navazující předměty Logopedická intervence v předškolním věku; Speciálněpedagogická diagnostika logopedická.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023.