SP2920 Intervenční postupy – Speciálněpedagogická podpora a intervence u osob s postižením zraku

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (cvičící)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2920/01_prez: St 8:00–9:50 učebna 33, D. Levíček, V. Linhartová, M. Vrubel, skupina pro prezenční studující, výuka každou středu 8:00-9:50
SP2920/02_kombi: So 7. 10. 8:00–13:50 učebna 22, So 2. 12. 8:00–13:50 učebna 24, D. Levíček, V. Linhartová, M. Vrubel, skupina pro kombinované studující, výuka v soboty 7. 10. a 2. 12. 8:00-13:50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s intervenčními postupy, které je vhodné volit při práci s osobami se zrakovým postižením. Dále je cílem pomocí simulací představit potřeby žáků a studentů se zrakovým postižením ve vzdělávacím procesu a vytvořit předpoklad pro vhodnou volbu intervenčních postupů budoucími učiteli. Dalším cílem je naučit studenty pracovat s žáky se zrakovým postižením v jejich přirozeném prostředí, simulovat situace, vrámci kterých se žáci srůzným typem snížených zrakových funkcí a zrakovým postižením učí znalostem a speciálním dovednostem jako sebeobsluze, prostorové orientaci a samostatnému pohybu. Simulace budou provedeny v interiérovém a exteriérovém simulátoru - SIMU. Základem tohoto kurzu je zážitkové učení studentů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět různým typům a stupňům postižení zraku a jejich vlivu na běžný život člověka
- vyvodit na základě diagnózy a omezení zraku základní doporučení pro oblast sebeobsluhy a samostatného pohybu
- znát poradenské služby a jejich bližší specifikaci pro období vzdělávání žáka s postižením zraku
- znát poradenské služby a jejich bližší specifikaci pro období adolescence a dospělosti
- umět využít Braillovo písmo v praxi
Osnova
  • • Historie školní a sociální intervence při práci s osobami se zrakovým postižením.
  • • Školská poradenská zařízení.
  • • Sociální rehabilitace osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na každodenní život.
  • • Komunikace s osobami se zrakovým postižením a jejich rodinou.
  • • Simulace poruch binokulárního vidění a následný nácvik práce s žákem s narušeným binokulárním viděním, speciálněpedagogická rehabilitace, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
  • • Simulace zhoršené kvality barvocitu a následný nácvik práce s žákem se sníženou schopností barevného vidění, využití hranových filtrů a chromatogeních čoček, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
  • • Simulace zmenšeného zorného pole a následný nácvik práce s žákem s výpadky v zorném poli, speciálněpedagogická rehabilitace, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
  • • Simulace různých stupňů slabozrakosti, praktický nácvik práce slabozrakého žáka, volba kompenzačních mechanismů při práci ve školní třídě (simulace postižení a následný trénink).
  • • Simulace praktické a absolutní nevidomosti, praktický nácvik práce nevidomého žáka, volba kompenzačních mechanismů při práci ve školní třídě (simulace postižení a následný trénink).
  • • Nácvik výuky sebeobsluhy žáka se zrakovým postižením (nácvik v interiérovém simulátoru).
  • • Nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu žáka v mikroprostoru a makroprostoru (nácvik na speciální simulační dráze).
  • • Nácvik psaní a čtení Braillova písma
Literatura
    povinná literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
    neurčeno
  • The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, s. 671-137. ISBN 9780195094893. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
Výukové metody
projektová výuka, diskuse, simulace
Metody hodnocení
vypracování a prezentace projektu, závěrečné zkoušení
Účast min. 70%
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SP2920