SP2BK_SP1a Specializace 1a Logopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 25. 2. 7:30–14:40 učebna 5, So 11. 3. 7:30–14:40 učebna 5, So 25. 3. 7:30–14:40 učebna 32, So 8. 4. 7:30–14:40 učebna 5, So 29. 4. 7:30–14:40 učebna 32
Předpoklady
SOUHLAS
intaktní komunikační schopnost; konzultace stavu komunikační schopnosti proběhne při zahájení výuky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci předmětu bude student ovládat problematiku vědního oboru logopedie, principy komunikace a průběh ontogeneze dětské řeči; bude seznámen s přístroji a pomůckami užívanými v logopedické praxi. Osvojí si také poznatky k etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • Logopedie, koncepce oboru logopedie, mezioborová spolupráce. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace Ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Pojetí, klasifikace, sypmtomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti. Přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi v diagnostice a terapii.
Literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 80-85931-88-5. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie : učebnice [Sovák, 1981]. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 460 s. info
Výukové metody
konzultace, diskuse
Metody hodnocení
Vyžadována 70% účast; plnění písemného testu (podmínkou úspěšného zvládnutí je 80 % správných odpovědí); ústní zkouška. Další požadavky budou sděleny při zahájení výuky.
Informace učitele
Podmínkou ukončení předmětu je správná artikulace všech hlásek.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018.