SP2BP_SP1a Specializace 1a logopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 10:40–14:10 učebna 51
Předpoklady
splnění předmětu základy logopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní úkoly logopedie, logopedická prevence primární, sekundární, komunikace, komunikaní proces, historie pée o jedince s poruchami komunikaních schopností, významné osobnosti, systém logopedické pée u nás i v zahranií, resort školství, zdravotnictví, sociální pée, speciáln pedagogická diagnostika logopedická, pomcky a pístroje využívané v diagnostice, anatomie a fyziologie mluvních orgán, sluchového ústrojí, hlavové nervy inervující mluvní orgány, sluchové ústrojí, fonetika, systém eských hlásek, ontogeneze dtské ei, jazykové roviny v ontogenezi ei, poruchy vývoje ei, opoždný vývoj ei, logopedická pée u OV, etiologie, symptomatologie, diagnostika vývojové dysfázie, afázie, neuróz ei, balbuties, tumultus sermonis, dyslálie, dysartrie, rhinolálie, palatolálie, poruchy hlasu, logopedická pée u tchto postižení, symptomatické vady ei u tlesn, mentáln, zrakov postižených, e u dtí s LMD, SVPU, levák, problematika výuky eov postižených žák na l. stupni ZŠ, SPC, poradenství, integrace jedinc s poruchami komunikaních schopností.
Osnova
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Logopedie vdní a studijní obor, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému vd, mezioborová spolupráce. 2. Pehled historie pée o osoby s narušenou komunikaní schopností u nás i v zahranií. Osobnosti oboru logopedie. 3. Logoped základní úkoly logopeda, píprava logoped v R i v zahranií. Profil vysokoškolsky vzdlaného logopedického asistenta. Profesní a zájmové organizace v oboru logopedie 4. Pedmt logopedie, narušená komunikaní schopnost. Definování pojmu, rzná dlení a klasifikace. 5. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a eový projev. 6. Ontogeneze dtské ei. Podmínky správného vývoje ei. Psychologické a spoleenské faktory vývoje ei. 7. Jazykové roviny v ontogenezi ei (charakteristika lexikáln-sémantické, morfologicko-syntaktické, foneticko-fonologické, pragmatické roviny) 8. Poznatky z fonetiky, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek. Ortofonie, ortoepie. 9. Systém poskytované logopedické intervence v R (charakteristika jednotlivých rezort). 10. Speciáln pedagogická centra pro žáky s vadami ei funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení. 11. Raná intervence. 12. Logopedická prevence primární, sekundární, terciární. 13. Ovlivování pirozeného vývoje ei, výchova ke správné výslovnosti. Pípravní cviení dechová a fonaní cviení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj hrubé a jemné motoriky, motoriky mluvních orgán, rozvoj grafomotoriky. Prpravná cviení ke správné výslovnosti všech hlásek. 14. Fonetika, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek.. 15. Speciáln pedagogická diagnostika logopedická. Model kompletního logopedického vyšetení. 16. Pístroje a pomcky, využívané v logopedické praxi, pomcky v logopedické diagnostice i terapii.
Literatura
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1.
  • KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikaních schopností. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.
Metody hodnocení
Požadavky k ústní zkoušce: zpracování seminární práce, splnění písemného testu.
Informace učitele
Témata bakaláských prací: Komunikaní potíže v pedškolním vku u dtí ze sociokulturn slabého prostedí. Dít s Downovým syndromem - ovlivování vývoje komunikace Speciáln pedagogická diagnostika logopedická u dtí v pedškolním vku. Komunikace a její problémy u dtí. Komunikace dtí s mentální retardací.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008.