SP2BP_USPP Introduction to special pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Dana Brožová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Thu 7:00–7:45 učebna 1
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Introduction to Special Education Development of care of handicapped and history of special education, current concept of special education and its position in system of scientific disciplines, basis categories and methods of special education, comprehensive system of care of handicapped in Czech Republic, comparison with foreign countries.
Syllabus (in Czech)
  • Úvod do studia speciální pedagogika na katedře SP PdF MU; speciální pedagogika, její postavení v systému věd, základní kategorie a metody SP; možnosti podpory a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR, integrace a inkluze; pedagogicko-psychologické poradenské služby; úvod do speciálně pedagogické diagnostiky; úvod do psychopedie (historie, klasifikace mentální retardace, systém edukace, podmínky integrativního vzdělávání); úvod do somatopedie(historie, klasifikace pohybových vad, DMO, systém edukace, podmínky integrativního vzdělávání); úvod do oftalmopedie (historie, klasifikace osob se zrakovým postižením, nejčastější zrakové vady, systém edukace, podmínky integrativního vzdělávání); úvod do logopedie(historie, klasifikace narušené komunikační schopnosti, systém edukace a poradenství, podmínky integrativního vzdělávání); úvod do surdopedie (historie, klasifikace sluchových vad, systém edukace, podmínky integrativního vzdělávání); úvod do etopedie (historie, současné pojetí poruchy emocí nebo chování, systém edukace, podmínky integrativního vzdělávání, poradenství); úvod do SPU (historie, klasifikace dysporuch, systém edukace a poradenství, podmínky integrativního vzdělávání).
Literature
  • MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-866633-08-X.
  • Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006th ed. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 8073670135. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Pojetí integrativní školní (speciální) pedagogiky (The concept of integrative School (Special) Education). In Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. 2nd ed. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, p. 15-20, 5 pp. Edice pedagogikcé literatury. ISBN 80-86633-22-5. info
  • MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
Assessment methods (in Czech)
účast na přednáškách, vypracování anotací 5 publikací týkajících se speciální pedagogiky
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SP2BP_USPP