SP2BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5. Etopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
St 18:00–19:35 učebna 35
Předpoklady
Absolvování Základ spec. ped. 1. psychopedie SP2BP_ZSP1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Teorie a praxe etopedie, výchovn-vzdlávací proces etopedie a jeho úkoly, terminologie etopedie; kauzální faktory poruch chování, vývoj problém a poruch chování, interakce jedince s poruchami emocí a chování; klasifikace poruch chování, problematika definice; historický vývoj pístup k ešení problematiky dtí v ohrožených poruchou emocí a chování a souasné trendy; poruchy chování spojené s ADD+,-, a LMD; systém školských zaízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu a preventivn výchovnou péi; právní rámec náhradní rodinné pée.
Osnova
  • 1. Teorie etopedie její pedmt, roviny zkoumání; její postavení v systému speciální pedagogiky; odlišnosti od ostatních speciáln pedagogických disciplín; vztah ke spolupracujícím oborm 2. Souasné pojetí etopedie, tendence a trendy základní zmny v etopedii, nové pístupy k ešení 3. Principy edukace jedinc s poruchami emocí a chování 4. Etopedie jako speciáln pedagogický proces cíle, úkoly, východiska 5. Úkoly etopedie v jednotlivých fázích speciáln pedagogického procesu, formy naplování 6. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti eské terminologie, mezinárodní a eská terminologie, souasné trendy 7. Definice poruchy chování problematika vývoje definice, kritéria tídní definic, školská definice PCH 8. Historický vývoj pístup k ešení problematiky dtí v ohrožených poruchou emocí a chování a souasné trendy 9. Pístupy k jedincm s poruchami emocí a chování rozsah problému, rysy ohrožující interakci jedinc s poruchami emocí a chování 10. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování - osobnost dítte (vývojová rizika, intelekt, emoce, temperament...), sociální faktory (škola, rodina, vrstevníci) 11. Škola jako rizikový faktor problémového chování hodnocení žáka, motivace k uení, efektivita výuky, podmínky a prostedky výuky ( 12. Rodina jako rizikový faktor problémového chování 13. Charakteristika žáka s problémy v chování, charakteristika žáka s poruchami chování 14. Edukace žák s poruchovým chováním v rámci bžných a speciálních školy 15. Institut náhradní rodinné pée, institucionální náhradní rodinná pée systém školských zaízení pro ústavní a ochranou výchovu
Metody hodnocení
Povinnost absolvování seminářů. Seminární práce - dle zadání vyučujícího. Písemná zkouška.
Informace učitele
Odborná literatura: ELLIOTT,J; PLACE, M: Dítě v nesnázích, 1.vyd.,Havlíčkův Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 HEIDBRINK, H: Psychologie morálního vývoje, 1. Vyd. Praha, Portál,1997, ISBN 80-7178-154-1 FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 ONDRÁČEK, P.: Františku, přestaň konečně zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 MONATOVÁ, L.: Úsilí o řešení poruch chování, in: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, 1.vyd., Brno,1996, Paido, ISBN 80-85931-20-6 STŘELEC, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 ŠTĚPÁNKOVÁ,L.: Střediska výchovné péče, in: Vítková: Otázky speciálně pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-214-2359-5, s.191-193 VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 ZÁKON č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví Čj.: 10 194/2002-14 Směrnice MŠMT k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení Č.j.: 13 710/2001-24 ze dne 6.6.2002
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.