SP2MP_S4b1 Specializace S4b1: Edukace jedinců s více vadami 1 (somatopedie)

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
St 12:30–16:00 učebna 53
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Specializace - somatopedie 1. SP4BP_SPT1 Program rané péče, dětská mozková obrna etiologie, formy, zvláštnosti, specifika ve výuce, speciáln pedagogická diagnostika u tělesně postižených, symptomatické poruchy řeči u DMO, alternativní komunikace, IVP, terapie, profesní orientace a pracovní uplatnní, specifika práce u seniorů.
Osnova
  • Okruhy: 1. Raná péče udětí s vývojovými poruchami. 2. Dít s pohybovým postižením v mateřské škole. 3. Lateralita diagnostika, se zřetelem k tělesně postiženým, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz. 4. Posuzování školní zralosti u dětí s LMD a DMO. 5. Příprava tělesně postiženého dítěte na vstup do školy (úkoly rodiny, mateské školy, SPC, rehabilitaního stacionáe). 6. SPC pro tělesně postižené, organizace, význam, zaměření činností. 7. Zvláštnosti ve výuce tělesně postižených ve speciálních školách, předmět dorozumívací dovednosti. 8. Profesní orientace tělesn postižených a jedinců s dlouhodobým nepříznivým zdravotním stavem. 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, fixovaná hemiparéza, poškození dominance motoriky ruky, asymetrie hemisfér, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza). 10. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, fixovaná diparéza, terapie, prognóza). 11. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, fixovaná kvadruparéza, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza). 12. Speciálně pedagogická diagnostika se zameřením na tělesné postižení (obsahová stránka, jednotlivé složky posuzování vč RA a OA). 13. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 14. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 15. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u tělesně postižených, pedagogická intervence. 16. Diagnostika řeči a komuničkaních schopností u dětí s DMO nápadné znaky orálního vývoje. 17. Individuální vzdlávací program pro předškolní věk (mateská škola, rehabilitaní stacionář). 18. Individuální vzdělávací program pro školní věk (základní škola). 19. DMO jako kombinované postižení (hybné postižení, MR, epilepsie, řeč, komunikace, smyslové vady). 20. Symptomatické poruchy řeči u dětí s DMO. 21. Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem řeči u dětí s DMO (podpora rozvoje řeči u dětí s DMO speciálním pedagogem somatopedem. 22. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u tělesně a vícenásobně postižených. Užití poíčtačů u tělesně postižených. 23. Problematika výchovy a vzdělávání u jedinců s vícenásobným postižením (tělesné + mentální), vzdělávací program zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, alternativní program rehabilitačních tříd pomocné školy. 24. Terapie ve speciálně pedagogické péči arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie (obecně). 25. Léčebná rehabilitace u klient s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda). 26. Profesní orientace tělesně postižených žáků, druhy škol v rámci středního školství pro tělesně postiženou mládež. 27. Význam práce a pracovního uplatnní tělesně postižených. 28. Podporované zamstnávání (vznik, cíle, úkoly). 29. Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v ČR. 30. Srovnání integrace vVČR a ve vybraných zemích EU (kategorizace, podmínky, možnosti).
Literatura
  • KOLEKTIV AUTORŮ: Defektologický slovník. Praha: H+H, s.r.o., 2000.
  • KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených děti. Praha: Tech-Market 1996. ISBN 80-902134-1-3.
  • KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80 85931-69-9.
  • KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a ei u dtí s DMO. Praha: MPSV 1986.
Metody hodnocení
- 75% účast - zpracování seminární práce - písemný test - ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
Podrobny a aktualizovaný seznam literatury bude předán vyučujícím spolu se sylaby a upřesněním požadavků.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SP2MP_S4b1