PdF:SP3007 Metodologie speciálněpedagogic - Informace o předmětu
SP3007 Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 1
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 2 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Jozef Miškolci, M.A., PhD. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3007/KombiPred01: So 24. 2. 9:00–11:50 učebna 35, So 20. 4. 9:00–11:50 učebna 35, J. Miškolci, Z. Szabó Lenhartová, H. Vaďurová
SP3007/PrezPred01: Po 10:00–11:50 učebna 35, J. Miškolci, Z. Szabó Lenhartová, H. Vaďurová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Special Education (program PdF, B-SPZPA)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní informace nezbytné pro tvorbu odborného textu, potažmo bakalářské práce. Studenti se stručně seznámí s jednotlivými fázemi výzkumu a získají základní informace o kvalitativním a kvantitativním výzkumu. Prostor bude věnován také zásadám pro tvorbu odborného textu a informačním zdrojům.
- Výstupy z učení
- • student má základní informace potřebné pro tvorbu odborného textu;
• je seznámen s fázemi výzkumu;
• má základní informace o kvalitativním a kvantitativním výzkumu - Osnova
- • Odborný vs. neodborný text – použití, styl, odborné zdroje pro výzkum ve speciální pedagogice.
- • Co je to věda? Kvantitativní a kvalitativní výzkum (rozdíly, výhody a nevýhody, použití).
- • Jak zahájit výzkum: výzkumný cíl (nápad), výzkumný problém, plán výzkumu a jeho struktura, výzkumné otázky (typy výzkumných otázek, základní znaky dobrých výzkumných otázek).
- • Kvantitativní výzkum – hypotéza a operacionalizace (pravidla pro formulování hypotézy, operacionalizace jako proces hledání indikátorů).
- • Výzkumný soubor, základní soubor, reprezentativní a nereprezentativní výběr, náhodný a nenáhodný výběr, popis výzkumného souboru.
- • Kvantitativní výzkum, základní techniky sběru dat: dotazník, experiment, formulace otázek.
- • Kvalitativní výzkum – tradice a principy kvalitativního výzkumu, rozhovor, pozorování, terénní výzkum, nevtíravé techniky výzkumu, případová studie.
- • Jak sbírat kvalitativní data – základní nástroje sběru dat v kvalitativním výzkumu, specifika kvalitativního výzkumu ve speciální pedagogice.
- • Etika ve výzkumu – informovaný souhlas, problémy a specifika pedagogického výzkumu.
- • Jak analyzovat kvalitativní data: provázanost teorie a analýzy, kódování poznámek, tematizace.
- • Jak psát odborný text, struktura seminární a bakalářské práce; struktura odborného textu; pokyny děkana a katedry, volba tématu práce, vyplnění projektu v ISu.
- • Informace a práce se zdroji: informační prameny, informační instituce, jak hledat informace, hodnocení informací; elektronické zdroje a databáze, vhodné a nevhodné zdroje, citace: jak a kdy citovat; citační norma APA 7, práce s citačním softwarem Zotero.
- • Sekundární analýza dat: kde hledat data a jak k nim přistoupit.
- • Využití nástrojů umělé inteligence (AI) v odborném psaní.
- Literatura
- povinná literatura
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Páté, nezměněné vydán. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2021, 372 stran. ISBN 9788024650531. info
- Metody výzkumu ve společenských vědách. Edited by Hedvika Novotná - Ondřej Špaček - Magdaléna Šťovíčková. Vydání první. Praha: FHS UK, 2019, 495 stran. ISBN 9788075710253. info
- SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 254 stran. ISBN 9788073677787. URL info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. info
- doporučená literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478. Full text info
- STAROŇOVÁ, Katarína. Vedecké písanie : ako písať akademické a vedecké texty. 1. vyd. Martin: Osveta, 2011, 247 s. ISBN 9788080633592. info
- PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 150 s. ISBN 9788073673819. info
- Výukové metody
- přednáška, samostatná práce, vzájemná zpětná vazba
- Metody hodnocení
- zkouška (písemný test) (70%), hodnocení samostatné práce v průběhu semestru (30%)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP3007