SP3066 Speciálně pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou speciálněpedagogické diagnostiky u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: na konci kurzu budou studenti schopni se orientovat v základní problematice spec. ped. diagnostiky a na základě nabytých znalostí tyto aplikovat při diagnostice žáků s SVP.
Osnova
  • 1. Pojetí,předmět a vymezení diagnostiky ve speciální pedagogice 2. Základní kategorie diagnostických přístupů ve speciální pedagogice 3. Úkoly speciálně pedagogické diagnostiky v jednotlivých věkových obdobích 4. Diagnostika zralosti a připravenosti pro zahájení povinné školní docházky 5. Diagnostika pedagoga ve třídě 6. Diagnostika školního poradenského pracoviště 7. Diagnostika školského poradenského pracoviště 8. Diagnostické metody 9. Obsah speciálněpedagogické a psychologické diagnostiky 10. Náplň práce speciálního pedagoga a psychologa v poradenském zařízení 11. Diagnostika vybraných druhů postižení
Literatura
    povinná literatura
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. Vydání 1. Praha: Grada, 2023, 197 stran. ISBN 9788027137251. URL info
  •  Bednářová, J., & Šmardová, V. (2022). Diagnostika dítěte předškolního věku 2: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Edika.
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
    neurčeno
  • Zapletalová, J., & Mrázková, J. (2014/2016). Metodika pro nastavování podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. NÚV, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání...
Výukové metody
Prezenční výuka s aktivní účastní studentů.
Metody hodnocení
Povinná účast na semináři, samostudium odborné literatury, ústní přezkoušení nebo test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.