SP3081 Obor: Somatopedie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat hlubší informace o problematice osob s tělesným postižením, možnostech rehabilitačního ošetřování, mezioborové spolupráce, vzdělávání, podpory a intervence. Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením či zdravotním znevýhodněním.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu se bude student orientovat v oblasti klasifikace pohybových vad, mezioborové spolupráci, zná význam rané intervence, zná terminologii v oboru, zná vliv postižení hybnosti na celkový vývoj jedince, zná hlavní oblasti metodologické a obsahové stránky diagnostiky. Ovládá možnosti podpory a zná význam mezioborové spolupráce.
Osnova
  • ICF, klasifikace Somatické, psychické a sociální dopady postižení Mezioborová spolupráce Vliv mobility a inaktivity na lidský organismus Vývoj péče o osoby se zdravotním postižením, periodizace přístupů, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bartoš, Chlup) Raná péče, význam, možnosti, legislativní ukotvení Klasifikace pohybových vad Mozková obrna, klasifikace, možnosti podpory Progresivní nervosvalová onemocnění Psychomotorický vývoj dítěte, podpora vývoje dítěte Speciálněpedagogická diagnostika Symptomatické poruchy řeči Školní zralost
Literatura
    doporučená literatura
  • VALENTA, Milan, Lenka KREJČOVÁ a Bibiána HLEBOVÁ. Znevýhodněný žák : deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1. Praha: Grada, 2020, 218 stran. ISBN 9788027106219. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. 2. vyd. Praha: Triton, 2006, 173 s. ISBN 8072547305. info
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
Výukové metody
Seminář, videa, prezentace, praktické ukázky.
Metody hodnocení
Studenti vypracují úkol zaměřený na diagnostiku dítěte s tělesným postižením dle pokynů vyučující na začátku semestru. Úkol vloží do odevzdávárny předmětu před ústní zkouškou. Aktivní účast spojená s dílčími úkoly zaměřenými na pre-learning dle pokynů vyučující.
Informace učitele
Informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti somatopedie a psychopedie.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.