SP3111 Logopedie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Michaela Plšková (cvičící)
Mgr. Kateřina Richterová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Intaktní komunikační schopnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je problematika studijního a vědního oboru logopedie, předmět seznamuje studentky a studenty s principy komunikace a průběhem ontogeneze dětské řeči a jazyka. V rámci předmětu budou představeny základní poznatky k jednotlivým formám narušené komunikační schopnosti.
Výstupy z učení
• orientace v současném pojetí oboru logopedie;
• porozumění problematice komunikace a komunikační schopnosti;
• základní znalost jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • Koncepce a systém péče oboru logopedie v ČR, mezioborová spolupráce. Logoped, logopedický asistent – kvalifikační a osobnostní předpoklady. Platná legislativa a historický vývoj péče o osoby s NKS.
  • Proces lidské komunikace, charakteristika, význam. Verbální komunikace, nonverbální komunikace. Vymezení jazykových rovin. Narušená komunikační schopnost – definice, různá dělení a klasifikace.
  • Logopedická intervence – vymezení jednotlivých oblastí a speciálně pedagogická diagnostika logopedická – cíl, metody, zásady diagnostiky. Model logopedického vyšetření.
  • Ontogeneze řeči a jazykových schopností. Faktory ovlivňující vývoj řeči a jazykových schopností. Deficity ve vývoji řeči a jazykových schopností u dětí.
  • Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, základní prvky mluvené řeči. Systém českých hlásek, tvoření jednotlivých hlásek.
  • Anatomie a fyziologie mluvních orgánů – ústrojí respirační, fonační, artikulační.
  • Dyslalie – etiologie, klasifikace, diagnostika, zásady logopedické terapie. Metodika vyvození hlásek.
Literatura
    doporučená literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností v předškolním věku a na prvním stupni základní školy. In KLENKOVÁ J. et al. Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 9-33. ISBN 978-80-210-6652-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
  • DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník : [terminologický a výkladový]. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998, 192 s. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 1996, 93 s. ISBN 80-85931-41-9. info
Výukové metody
seminář, diskuze, seminární práce, studium odborné literatury
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemným testem. K absolvování předmětu je třeba uspět ze 70 %.
Navazující předměty
Informace učitele
Konkrétní zadání seminární práce bude představeno na prvním setkání.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.