SP3113 Logopedie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Kateřina Richterová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SP3112 Logopedie 2
Absolvování předmětu Logopedie 2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní poznatky o diagnostice narušené komunikační schopnosti a metodách, které lze v rámci speciálně pedagogické, logopedické diagnostiky použit. V rámci předmětu budou prezentovány možnosti mezioborové spolupráce v realizaci diagnostického procesu, student se seznámí se specifiky spolupráce s klientem, rodiči apod. Výuka zahrnuje teoretické i praktické vstupy v podobě analýzy případových studií, zpracování materiálů a pomůcek, které je možné v diagnostickém procesu využít.
Výstupy z učení
Student se orientuje v možnostech mezioborové spolupráce v rámci komplexní diagnostiky narušené komunikační schopnosti a poradenství poskytovaném cílové skupině – dětem a žákům s narušenou komunikační schopností; • • zná základní postupy diagnostiky narušeného komunikační schopnosti; • • umí popsat základní metody diagnostiky narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • Afázie – etiologie, klasifikace, diagnostika, komplexní podpora osob s afázií.
  • Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace, diagnostika, symptomatologie, zásady logopedické intervence.
  • Dysfagie u dětí a dospělých.
  • Poruchy hlasu – etiologie, symptomy, hlasová hygiena v dětství i u dospělých osob.
  • Symptomatické poruchy řeči a jazyka u osob s poruchami vývoje intelektu. Logopedická intervence u dětí s poruchami vývoje intelektu.
  • Symptomatické poruchy řeči u dětí s tělesným postižením a specifika logopedické intervence u dětí s těžkým zrakovým postižením.
  • Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami autistického spektra.
  • Alternativní a augmentativní komunikace – vymezení pojmu, klasifikace systémů, proces výběru komunikačního systému.
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
  • NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
    doporučená literatura
  • LECHTA, Viktor a KOL. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003, 360 s. info
    neurčeno
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. V Brně: Edika, 2015, iv, 217. ISBN 9788026606581. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 224 stran. ISBN 9788024711102. URL info
  • KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči dítěte. 1. vyd. Brno: MC nakladatelství Brno, 2003, 125 s. info
Výukové metody
seminář, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
zpracování pomůcek a materiálů dle pokynů vyučující a jejich prezentace během zkoušky; předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75 % správných odpovědí), ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.