SP3182 Intervenční postupy u osob s tělesným postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tereza Hormandlová (cvičící)
Mgr. Soňa Papšová (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3182/Kombi01: Pá 23. 2. 8:00–13:50 učebna 12, Pá 22. 3. 8:00–13:50 učebna 12, T. Hormandlová, S. Papšová
SP3182/Prez01: Čt 13:00–14:50 učebna 37, Čt 13:00–14:50 učebna 19a, T. Hormandlová, S. Papšová
Předpoklady
75 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s intervenčními postupy u jedinců s tělesným postižením a dalšími podpůrnými opatřeními.
Výstupy z učení
Student bude schopen : - popsat možnosti podpory u osob s TP - pracovat s kompenzačními pomůckami - aplikovat terapeutické přístupy
Osnova
  • 1. Včasná intervence u dětí s tělesným postižením.
  • 2. Intervence v oblasti léčebné podpory (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobath koncept).
  • 3. Podpůrné terapie: canisterapie, hipoterapie, aromaterapie aj.
  • 4. Reflexní terapie, terapie orální pozice
  • 5. Snoezelen
  • 6. Komunikační pomůcky a technologie, HANDLE přístup
  • 7. Podpora psychomotorického vývoje u dětí s těžkým tělesným postižením - polohování, pomůcky.
  • 8. Bazální stimulace.
  • 9. Senzorická integrace a smyslové vnímání
  • 10. Intervence v oblasti rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky, náhradní způsoby psaní.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 123 stran. ISBN 9788073151379. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Translated by Eva Matějíčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 8073671050. info
  • VATER, Wolfang a Margarete BOUDZIO. Od prvního hlasu k prvním slovům. Praha: Tech-Market, 1996, 103 s. ISBN 8090213405. info
Výukové metody
Seminář, on -line výuka, studium odborné literatury, případové studie.
Metody hodnocení
Kolokvium - rozprava.
Informace učitele
Další literatura bude upřesněna vyučujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP3182